De huidige generatie B-Klasse is sinds eind 2011 op de markt en Mercedes-Benz acht de tijd rijp voor een facelift. Optisch zijn de verschillen klein. De grille heeft nu twee lamellen en de lichtunits voor en achter zijn iets anders vormgegeven. Het grootste wapenfeit is de toevoeging van een volledig elektrische B-Klasse aan het gamma. Op Mallorca maak ik kennis met zowel de reguliere als de elektrische B-Klasse.

De nieuwe lichtunits en drie verse uitrustingsniveau’s zijn leuk, maar het grootste nieuws rondom de facelift van de Mercedes-Benz B-Klasse is de komst van een volledig elektrische versie, Electric Drive genaamd. De Duitsers hebben geshopt bij Tesla voor de accu's en aandrijflijn en dat resulteert in een voor deze klasse aansprekend vermogen van 180 pk en 340 Nm koppel. Daarmee sprint je in een respectabele 7,9 seconden van 0 naar 100 km/u en kun je door totdat er maximaal 160 km/u op de teller staat. Na maximaal 200 kilometer moet de B-Klasse weer aan de stekker, een range-extender zoals concurrent BMW i3 die optioneel heeft is niet leverbaar. De 300 kilo aan accu's zit netjes in de dubbele bodem weggewerkt en buiten een iets minder diep voetencompartiment voor de achterpassagiers is de auto even ruim en praktisch als elke andere B-Klasse.

Radargestuurde remregeneratie

Eenmaal onderweg is het niet alleen de afwezigheid van motorgeluid die je bewust maakt van de elektrische aandrijflijn. De wat stuggere vering geeft korte oneffenheden duidelijk door en het fors hogere gewicht is duidelijk voelbaar. Door het lage zwaartepunt (de accu’s zitten zoals gezegd in de bodem) weet de B-Klasse Electric Drive zijn extra gewicht in bochten wel goed te maskeren. Bijzonder is de radargestuurde remregeneratie. Rijdt je harder dan je voorganger, dan zal de auto sterker 'afremmen op de elektromotor' om zo stroom terug te winnen. Het systeem werkt prima. Met de praktische inzetbaarheid en rij-eigenschappen zit het wel goed, het succes van de B-Klasse Electric Drive zal vooral afhangen van de prijs die Mercedes-Benz begin november bekend zal maken.

De 300 kilo aan accu's zit netjes in de dubbele bodem weggewerkt.

Comfort boven sportiviteit

Verder stonden op Mallorca de dikste benzine- en diesel-B’s voor mij klaar: respectievelijk de B250 en B220 CDI, beide vierwielaangedreven 4Matic-uitvoeringen en daarmee voor het vlakke Nederland minder relevant. Aan vermogen ontbreekt het beide B's niet, waarbij de B250 als bonus een lekker sportief geluidje laat horen. De zeventraps automaat schakelt soepel en kan desgewenst ook met flippers achter het stuur worden bediend. Sturen gaat licht maar met niet al te veel gevoel - de B-Klasse blijkt vooral op comfort  te zijn afgestemd. De grote wielen die bij het fraaie AMG Line-exterieur van de rode B250 horen, zorgen echter voor minder veercomfort. Iets om rekening mee te houden bij het bestellen.

Geen uitblinker in ruimteaanbod

Het na drie jaar nog altijd fraaie interieur is door Mercedes-Benz grotendeels bij het oude gelaten. Er is optioneel een groter display voor het infotainmentsysteem leverbaar, maar het is helaas nog steeds geen aanraakscherm. Zowel de voor- als achterpassagiers hebben voldoende ruimte tot hun beschikking, maar een uitblinker in zijn klasse is de vernieuwde B-Klasse nog steeds niet. Opvallend is de korte zitting van de achterbank, die voor langere personen ten koste van het zitcomfort gaat. Niet zichtbaar, maar wel veilig is de toevoeging van het standaard aanwezige Collision Prevention Assist Plus, dat de bestuurder waarschuwt voor aanrijdingen en ook zelf kan ingrijpen. Instappen in de vernieuwde Mercedes-Benz B-Klasse kan vanaf 28.795 euro voor de B180 BlueEfficiency, waarmee de instapprijs 500 euro lager ligt dan voorheen.