Goedemorgen, maak kennis met de nieuwe generatie Mazda MX-5. Om 's werelds meest verkochte roadster 'fun to drive' mee te geven kwamen er niet alleen innovaties aan te pas maar ook een terugblik naar de eerste generatie.

Vannacht (Nederlandse tijd) is de nieuwe MX-5 simultaan onthuld in de V.S., Japan en Europa. In Barcelona ging dat gepaard met de gelijktijdige ingebruikname van het nieuwe evenementencentrum Mazda Space. De vierde generatie van de roadster is stoerder dan de huidige en - dat is bijzonder - kleiner (3.915 mm lang, bij 1.730 mm breed en 1.235 mm hoog). Hoe zit dat?

Bij het ontwerp hanteerde het Japanse merk verschillende uitgangspunten. Allereerst de bekende elementen zoals de designtaal Kodo ('beweging van de ziel'), de Jinba Ittai-benadering (eenheid tussen 'ruiter' en auto) en SkyActiv-technologie om de nieuwe eisen des tijds (milieu, veiligheid) te waarborgen. Maar daarnaast keerde Mazda terug naar het idee achter de allereerste generatie MX-5 uit 1988: het plezier van het rijden van een lichtgewicht, open auto.

De nieuwe Mazda MX-5

Deze vertrekpunten zijn vertaald in specifieke kenmerken. Denk aan de ideale 50:50 gewichtsdistributie voor en achter, een laag zwaartepunt, grote wendbaarheid, 100 kg gewichtsreductie ten opzichte van de derde generatie en een goed ingedeelde cockpit waar alles bovendien eenvoudig te bedienen is. 

De SkyActiv-G benzinemotor met directe injectie en de SkyActiv-MT handmatig te bedienen zesbak zijn speciaal getuned voor de nieuwe Mazda MX-5. Prestatiecijfers volgen nog. Vóór bestaat de ophanging uit een 'double wishbone', achter is er een Multi-Link geplaatst. Meer informatie verwachten we over een maand, als de open tweezitter op de autosalon van Parijs te zien zal zijn. 

Update: nu met fotoreportage.