Televisiezender NOS zegt over autobelasting-informatie uit de miljoenennota te beschikken. Autorijders zullen wederom meer gaan betalen aan BPM, bijtelling en brandstofaccijns. 

In de aanstaande miljoenennota zal het kabinet een nieuw BPM-systeem aankondigen. De huidige maatregelen zouden te weinig (milieu-)effect sorteren en te kostbaar zijn. Ook wordt het bijtellingssysteem, voor mensen die een auto van de zaak rijden, verscherpt. Aan de - per 1 januari 2014 verhoogde - brandstofaccijnzen wordt niet getornd, ondanks het protest hiertegen. Wel worden deze gecorrigeerd voor inflatie. Deze samenvatting van de paragraaf 'autobelastingen' is afkomstig van de NOS, die over informatie zegt te beschikken uit de miljoennota.

BPM

BPM, ook wel aanschafbelasting genoemd, wordt berekend op basis van de CO2 die een auto uitstoot. Hoe schoner de auto, des te lager is de BPM. Voor een model met lage uitstoot wordt zelfs helemaal geen BPM in rekening gebracht.

De Rekenkamer becijferde afgelopen mei dat de overheid hierdoor sinds 2007 vijf miljard euro heeft 'misgelopen'. Daarnaast zou de door de fabrikanten opgegeven CO2-emissie in de praktijk (veel) groter zijn. De meting wordt beïnvloed met maatregelen die afwijken van de werkelijkheid en plug-in hybriderijders rijden minder vaak volledig elektrisch dan aangenomen in de berekeningen. 

Het kabinet wil deze situatie tegengaan. Hoe dan wel is nog niet helder. Te denken valt aan een lagere BPM-korting en vrijstellingsgrens. Dat zou dan de kopers van 'schone' auto's treffen. Duidelijk is dat VVD en PvdA ook eigenaren van vervuilende auto's meer willen laten betalen.

Plug-ins rijden niet altijd elektrisch

Bijtelling

Ook de fiscale bijtelling is gebaseerd op de hoeveelheid CO2 dat een model de lucht inblaast, plus de brandstof waarop de auto rijdt. Nu bestaan bijtellingstarieven van 4, 7, 14, 20 en 25 procent. Dat worden er minder. Reken maar dat het kabinet vooral de lage tarieven aan zal willen pakken. Daarnaast wordt 'het bijtellingssysteem strenger'; wij interpreteren dit als nieuwe, scherpere eisen om in aanmerking te komen voor een laag bijtellingstarief. 

Prinsjesdag

De maatregelen zullen ingaan op 1 januari 2016. Op Prinsjesdag (16 september) berichten we over de exacte wijzigingen. Dan verwachten we ook antwoord op onbeantwoorde vragen. Bijvoorbeeld of volledig elektrische auto's buiten schot blijven en of ook ondernemers geraakt worden bij aanschaf van een 'schone' auto. Tot slot weten we nog niet of de wegenbelasting (mrb) al dan niet wordt aangepast.

Update

Inmiddels is bekend dat de 14 procent bijtellingscategorie per 1 januari 2016 komt te vervallen. Wil je volgend jaar nog van deze regeling profiteren bekijk dan ons overzicht van '14 procent modellen' in 2015