Citroën gaat DS aanbieden als apart merk. Het presenteert overmorgen de conceptcar Divine DS, die de richting aangeeft waarin het nieuwe label zich zal ontwikkelen.

Wat we op de eerste foto's zien is een auto die qua formaat tussen de DS3 en DS4 inzit. Belangrijk is de styling van het interieur en exterieur. Deze zal de basis van de DS-modellen vormen want het nieuwe label wil zich gaan richten op (extreme) individualisering. De Divine DS demonstreert daarvan het 'hypertypage' principe: in korte tijd het interieur een geheel andere sfeer geven.

De conceptcar biedt drie van die sferen, die in een kwartiertje door elkaar vervangen kunnen worden. 'Mâle' zet een 'sterk masculiene' sfeer van carbon, textiel en gepolijst leder neer. Zijdesatijn, kralen en kristallen op geborduurd ivoorkleurig leder vormen de sfeer 'Parisian Chic'. 'Fatale Punk' tenslotte biedt donkerkleurige glamour, waarbij vele Swarovski-kristallen het 'gewatteerde' leder op de deuren doen oplichten.

Interieur Divine DS Concept

Het 'over the top' vormgegeven studiemodel heeft meer opvallende personaliseringsdetails. Kijk maar eens naar het dak en de middenconsole. Een achterruit ontbreekt. Het 10,4 inch grote touchscreen, aan het dak gemonteerd, doet tevens dienst als achteruitkijkcamera. Verder bedienen hologrammen en een Head-Up display de rijder met zicht op de omgeving. De exterieurstyling is vooral strak, de grille doet zelfs aan die van Audi denken. In plaats van een 'double chevron' dient het DS-logo als merkembleem.

Nog wat weetjes: de auto is 4,21 meter lang, 1,98 meter breed en 1,35 meter hoog. De 1.6 THP turbobenzinemotor (266 pk, 330 Nm koppel) van de Peugeot RCZ drijft de auto aan. Na het debuut op het lokale Chantilly Concours d'Elegance op zondag is de Divine DS Concept te zien op de aanstaande autosalon van Parijs.