Twee nieuwe GT-uitvoeringen van de Peugeot 308 worden volgende maand geïntroduceerd op de autosalon van Parijs. Peugeot geeft nu alvast de eerste informatie.

Peugeot onthult de 308 GT als hatchback en als stationwagon, en bovendien in benzine- en dieseluitvoering. Het Franse merk zegt 'alle sterke punten' van de populaire 308 genomen te hebben en daar flink wat sportieve aanpassingen aan toegevoegd te hebben.

Zo zorgt het standaard aanwezige Driver sport Pack ervoor dat de GT sneller reageert op stuurbewegingen en pedaalaanrakingen. Het laat bovendien een sportiever geluid horen. Met de schakelflippers op het stuurwiel (EAT6-transmissie voor de diesel) kunnen meerdere verzetten tegelijk naar beneden geschakeld worden. De instellingen van de auto zijn alle opnieuw afgesteld voor gebruik met de GT-motoren. 

In het geval van de benzineversie praat je over een 1.6 THP viercilinder van 205 pk inclusief start/stop-systeem, twin-scroll turbo, directe injectie en variabele kleptiming. Tussen 1.750 en 4.500 tpm is het maximum koppel, 285 Nm, beschikbaar. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak. De benzine-GT verbruikt 1 op 17,8 (5,6 l/100 km).

Bij de diesel ligt dit op slechts 4,0 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt niet meer dan 103 g/km, zodat deze uitvoering leverbaar wordt met 20 procent bijtelling. Daarvoor zorgt een 2,0 liter viercilinder BlueHDI common-rail krachtbron met 180 pk en 400 Nm koppel. In de vijfde versnelling zijn slechts 5,5 seconden nodig om van 80 naar 120 km/u te accelereren. 

Natuurlijk kleedt Peugeot de 308 GT sportief aan, onder meer met led-verlichting, 18 inch lichtmetalen wielen met speciale Michelin-banden en getinte ramen. Dynamische cruise control, Emergency Collision Alert System en Emergency Collision Braking System zijn onderdeel van het Driver Assistance Pack. Verder zijn Park Assist en het Blind Spot Monitoring System standaard aanwezig.