Peugeot kondigt wijzigingen aan in het motor- en transmissiegamma. Na aanpassing voldoen de modellen Peugeot 208, 308, de nieuwe 508, 2008, 3008 en 5008 alle aan de Euro6-norm. En zijn ze zuiniger en schoner.

Om de Euro6-emissienorm te halen vervangt Peugeot diverse motoren en/of transmissies. De driecilinder 1.2 PureTech-motoren met turbo (110 en 130 pk) waren voorheen op de Peugeot 308 alleen verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak. Nu kan deze ook besteld worden met de EAT6, een elektronische autmaat die al voor dieseluitvoeringen leverbaar was.

Met deze Efficient Automatic Transmission stoot de 208 1.2 PureTech 130 S&S liefst 45 g/km CO2 minder uit dan voorheen. De emissie ligt dan op 114 g/km. Later dit jaar volgt de 110 pk-uitvoering met 105 g/km CO2 en dus 20 procent bijtelling. Als ook het Driver Sport Pack bijbesteld wordt kun je de EAT6 bedienen met schakelflippers achter het stuur. 

De nieuwe 1,6 liter THP-motor van 165 pk die al aangekondigd is voor de vernieuwde Peugeot 508 komt later dit jaar ook beschikbaar voor de modellen 3008 en 5008. Het is de tweede variant van de 1.6 THP Euro6-benzinemotor, naast die van 270 pk in de RCZ. Eind 2014 komt er nog een derde variant op de markt. Die krachtbron zal 208 pk leveren en debuteren in de Peugeot 208 GTi 30th Anniversary

De BlueHDI-dieselmotoren, in combinatie met een handgeschakelde zesbak, kennen we al uit de Auto van het Jaar Peugeot 308. Die van 120 pk en 1,6 liter is in de 308 goed voor 14 procent bijtelling. In totaal zijn er vier BlueHDI-motoren: een andere 1.6 met 100 pk, een 2.0 met 150 pk en een tweeliter met 180 pk. De 1.6 wordt ook geïntroduceerd op de modellen Peugeot 208, 2008, 3008 en 5008. Dat levert een beter verbruik op (van 3,6 tot 4,2 l/100 km, afhankelijk van het model) en minder uitstoot (94 tot 109 g/km CO2, volgend jaar goed voor 20 procent bijtelling).

De 2.0 BlueHDI-motor wordt, na introductie in de nieuwe 508, ook leverbaar in de 508 GT, de 3008 en 5008. In de twee laatstgenoemde modellen zorgt de 150 pk-variant van de nieuwe krachtbron voor 25 g/km CO2-reductie in vergelijking met de 2.0 HDI van 160 pk. Peugeot stelt de nieuwe aandrijflijnen begin oktober voor op de autoshow van Parijs.