BMW vervangt de 2.0 dieselmotor in de 220d Coupé. Ook past het de bijbehorende transmissies aan. Dat betekent dat de reguliere BMW 220d Coupé voortaan in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling.

BMW heeft een nieuwe TwinPower turbodieselmotor van 2,0 liter inhoud ontwikkeld voor de 2 Serie Coupé. De viercilindermotor is krachtiger, lichter en efficiënter dan de nu in gebruik zijnde tweeliter. Dat betekent dat het bijtellingstarief van 20 procent niet langer is voorbehouden aan de speciale lease-uitvoeringen, maar nu ook voor de reguliere 220d Coupé geldt.

De motor levert 190 pk vermogen en 400 Nm koppel, dat is 7 pk en 20 Nm meer dan de uitgaande krachtbron. Toch is de CO2-uitstoot gemiddeld met 12 g/km gedaald. Dat komt mede door wijzigingen aan de 8-traps Steptronic automaat. De handgeschakelde transmissie is zelfs volledig nieuw en speciaal aangepast aan het karakter van de verse 2.0 turbodiesel. 

In combinatie met deze handbak (zes versnellingen) komt het dieselverbruik in de officiële test uit op gemiddeld 4,1 l/100 km, ofwel 1 op 24,4. De corresponderende CO2-emissie ligt op 107 g/km. Met Steptronic is een gemiddeld verbruik van 3,8 l/100 km vastgesteld, 1 op 26,3. Deze combinatie stoot slechts 99 g/km aan CO2 uit.

De sprint van 0-100 km/u kan in de nieuwe 220d Coupé worden afgelegd in 7,1 seconden (of 7,0 met Steptronic). De nieuwe dieselmotor gaat in november in productie. Dan worden de nieuwe aandrijflijnen leverbaar en zal BMW de prijzen bekendmaken.