Vanaf 1 januari 2015 worden alleen nog puur elektrische en waterstofauto's vrijgesteld van BPM. De aanschafbelasting gaat gelden vanaf 1 gram CO2-uitstoot per km. Staatssecretaris Wiebes heeft de wijzigingen bekendgemaakt voor de autobelastingen van volgend jaar . We zetten ze voor je op een rij.

De grote wijzigingen in het autobelastingstelsel, voor de periode 2016-2019, heeft het kabinet vooruitgeschoven. Wel maakte staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes gisteren de details bekend van de veranderingen voor komend jaar. Richtinggevend is, zo schrijft Wiebes in de Kamerbrief Keuzes voor een beter belastingstelsel, het stimuleren van auto's die helemaal niet vervuilen, de zogenaamde 'zero emission' wagens. 

BPM

Daarom krijgen vanaf 2015 alleen nog elektrische en waterstofauto's vrijstelling van BPM. Dit geldt in ieder geval tot 2018. Er komt een extra BPM-schijf voor 1 tot en met 81 g/km CO2-uitstoot, waarvoor 6 euro per gram wordt gerekend. Deze schijf zal in de praktijk gaan gelden voor hybrides en plug-in hybrides, maar ook voor elektrische auto's die voorzien zijn van een (brandstof) hulpmotortje, een zogenaamde range-extender.

De tarieven van de overige schijven dalen maar de grenswaarden ervan worden aangescherpt. Bovendien betaalt iedere koper van een BPM-plichtige auto vanaf 2015 een starttarief à 175 euro. De variabele dieseltoeslag blijft bestaan en gaat voor elke gram CO2 boven de 70 g/km naar 86 euro. 

MRB

De vrijstelling van wegenbelasting (mrb) voor auto's met een CO2-emissie van maximaal 50 g/km blijft gelden. In de praktijk zijn dit elektrische auto's - ook met range-extender zoals de Opel Ampera - en plug-in hybrides als de Mitsubishi Outlander PHEV. Het is het laatste jaar dat van deze vrijstelling gebruikgemaakt kan worden.

Het motorrijtuigenbelastingtarief wordt per 1 januari 2015 gecorrigeerd voor inflatie. Over de provinciale opcenten, het provincie-afhankelijke deel van de mrb, is nog niets bekend. De oldtimerregeling blijft onveranderd. 

Opel Ampera

Bijtelling

De bijtellingscategorieën van 4, 7, 14, 20 en 25 procent blijven volgend jaar nog bestaan. Wel worden de grenzen weer strenger. Dat was al bekend; zie ook ons overzicht van alle auto's met 14 procent bijtelling in 2015. Volgend jaar zijn de grenswaarden van diesel- en benzineauto's voor het eerst aan elkaar gelijk. Dat geldt trouwens ook bij de BPM. 

Mocht een van de bijtellingstarieven per 2016 komen te vervallen, dan geldt voor een auto die in 2015 gekocht wordt het tarief dat dan van toepassing is, voor de duur van 60 maanden na de kentekenregistratie. Wisselingen van eigenaren of gebruikers zijn daarbij niet relevant. Voor youngtimers blijft de regeling van 35 procent van de dagwaarde gelden. Bijtelling geldt alleen voor zakelijke rijders, inclusief die van bestelwagens.