De Nederlandse supercar Vencer Sarthre is in productie en in de verkoop genomen. Ten opzichte van het prototype krijgt de auto 112 pk extra mee. Daarmee rijd je iedereen eruit bij het stoplicht.

De Nederlandse autofabrikant Vencer heeft de supercar Sarthre af. Het eerste exemplaar voor de verkoop is gebouwd. Vanaf nu hoopt het bedrijf in het Overijsselse Vriezenveen iedere maand een exemplaar af te leveren. Klanten mogen daarvoor wel een gevulde buidel meenemen, exclusief belastingen wordt 270.882 euro voor de auto gevraagd.

Daarmee kun je dan wel iedereen kwijt rijden bij het stoplicht. Binnen 3,6 seconden zit je zomaar op de 100 km/u. Want had het vorig jaar gepresenteerde prototype nog 510 pk, de productierijpe versie beschikt over 622 pk. Daarnaast levert de 6,3 liter V8-motor met compressor al bij 1.500 tpm 650 Nm koppel. Bij 4.000 tpm zit de trekkracht op het maximum van 838 Nm. De krachten gaan via een handbak met zes versnellingen naar de achterwielen. De snelheid bedraagt maximaal 338 km/u - zie daarvoor maar eens een passende Hollandse weg te vinden.

Rondom een spaceframe is de Vencer Sarthre opgetrokken uit carbon. De auto weegt 1.390 kg en ontbeert uitgebreide assistentiesystemen. ABS en EBD zijn de enige aanwezige veiligheidsmaatregelen. De ophanging bestaat voor en achter uit een zogenaamde 'double wishbone'. Achteraan heeft de supercar een Torsen Limited Slip differentieel. De gewichtsverdeling voor-achter ligt op 45:55. 

In totaal zijn ruim honderd wijzigingen doorgevoerd sinds Vencer het prototype presenteerde. Toch wijkt het uiterlijk niet veel af van het origineel, er zijn hooguit wat aerodynamische verbeteringen doorgevoerd. De Sarthre heeft een spoiler die automatisch omhoog komt bij snelheden boven de 100 km/u. De auto staat op wielen van 19 (voor) respectievelijk 20 inch (achter).

Aan de binnenzijde is de auto bekleed met leder, alcantara en carbon. Alleen de belangrijkste informatie wordt getoond op het Central Information System. Een pure rijdersauto dus, 'made in Holland'.