Volvo vervangt de oude vijfcilinder benzinemotor in de V40 Cross Country voor de nieuwe viercilinder Drive-E-motor. Dat betekent minder CO2-uitstoot, een lager verbruik maar ook iets minder pk’s.

Volvo neemt afscheid van de oude T5-motor in de V40 Cross Country. In de reguliere V40 was de oude vijfcilinder al niet meer te vinden en nu mag deze motor ook in de Cross Country het veld ruimen. De nieuwe viercilinder turbomotor brengt de CO2-uitstoot omlaag van 194 naar 149 g/km en dat zal in Nederland een flinke (positieve) invloed op de prijs hebben, want de BPM-belasting is gekoppeld aan de CO2-uitstoot.

De nieuwe motor moet het wel doen met iets minder pk’s. De T5 heeft 245 pk vermogen en 350 Nm koppel, dat is 9 pk en 10 Nm minder. Omdat de nieuwe krachtbron ook lichter is zal het voor de prestaties weinig uitmaken.

Volvo levert de T5-uitvoering alleen in combinatie met vierwielaandrijving en een achttraps automaat. Die laatste is eveneens nieuw, de oude T5 moest het doen met een automaat met zes versnellingen. De prijs van de vernieuwde T5 is nog niet bekend.