De DS 5 is het eerste DS-model dat in Europa door het leven gaat zonder Citroën-logo. Het model draagt vanaf nu een nieuwe DS-grille.

Een auto die van merk wisselt bij de facelift, dat zien we niet vaak. De Citroën DS 5 gaat vanaf nu als DS 5 door het leven en daar hoort een nieuwe neus met eigen logo bij. Alle DS-modellen krijgen in de toekomst een soortgelijke, zeshoekige grille met chromen omlijsting. De DS 5 heeft ook nieuwe koplampen, met led- en xenon-verlichting. De knipperlichten ‘bewegen’ nu in de richting waar de auto heen gaat. Aan de achterkant vinden we aangepaste lichtunits en een iets gewijzigde bumper. Het meest opvallende ontwerpdetail van de DS 5, de chromen strip die tussen de koplamp en de voorste zijruit loopt, is gebleven.

In het interieur is de belangrijkste wijziging een nieuw infotainmentsysteem met aanraakscherm. Dit systeem beschikt over New Mirror Screen, waarmee de informatie van je smartphone op het beeldscherm in de auto is weer te geven. Andere nieuwe functies zijn het digitale onderhoudsboekje en de tracking-functionaliteit, die van pas kan komen als de auto gestolen is. Een nieuwe kleuroptie, voor de bijzondere ‘horlogebandje’ lederen bekleding, is zwart/blauw. Aan de buitenkant is de kleur inktblauw (foto’s) nieuw.

DS introduceert een nieuwe BlueHDi dieselmotor met 180 pk in de DS 5. Die vervangt de bastaande HDi-motor met 180 pk. De andere BlueHDi-diesels met 120 en 150 pk blijven in het assortiment, net als de dieselhybride die tot Hybrid 4x4 is gedoopt. De onlangs al aangekondigde nieuwe instapmotor, de 165 pk sterke turbo benzinemotor, wordt uiteraard ook leverbaar. DS paste het onderstel ook aan, de demping is nu zachter terwijl de rolneiging in bochten juist werd verminderd.

De vernieuwde DS 5 debuteert op de autosalon van Genève volgende maand. De instapprijs is al bekend: 34.990 euro (benzinemotor met 165 pk). De overige prijzen volgen binnenkort.