De nieuwe Audi R8 mag de wijde wereld in. Het merk heeft alle informatie vrijgegeven voorafgaand aan het officiële debuut, volgende week op de autosalon van Genève.

De nieuwe Audi R8 is los! Het merk presenteert het nieuwe model volgende week op de autosalon van Genève aan het grote publiek, maar nu al krijgen we zo’n beetje alle informatie. Met maximaal 610 pk is de R8 de snelste in serie geproduceerde Audi ooit. De tweede highlight is dat de nieuwe R8 ook als e-tron komt, met volledig elektrische aandrijving.

De nieuwe R8 heeft net als het uitgaande model een 5.2 V10-motor. Deze heeft geen turbo’s of andere hulpmiddelen, dus gewoon ‘ouderwets’ toeren maken. Er zijn twee vermogensvarianten, beide met zeventraps automatische versnellingsbak. De standaarduitvoering heeft met 540 pk al bijna net zoveel vermogen als de snelste Plus-versie van de huidige R8. Het maximale koppel is 540 Nm, accelereren van 0 naar 100 km/u doet de R8 in 3,5 seconden. De R8 Plus snoept nog eens 0,3 seconden af van die sprinttijd, dankzij het vermogen van 610 pk. Het koppel ligt 20 Nm hoger op 560 Nm. De topsnelheid is maar liefst 330 km/u. Met uitschakelbare cilinders – bij lage motorbelasting – probeert Audi het verbruik en de CO2-uitstoot te drukken. De cijfers komen in het gunstigste geval uit op 11,8 l/100 km (1 op 8,4) en 275 g/km CO2.

Elektrisch

Wil je écht schoon en zuinig rijden met een R8 dan is er maar één oplossing: koop een R8 e-tron. Deze volledig elektrisch aangedreven uitvoering wordt op beperkte schaal gebouwd en heeft twee elektromotoren van elk 170 kW. Daardoor komt het totale vermogen uit op omgerekend 462 pk, goed voor een 0-100 km/u sprint in 3,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 210 of 250 km/u. Audi bouwt de hoogvoltagebatterijen in eigen huis en monteert ze laag in de auto, waardoor het zwaartepunt zeer laag ligt. De actieradius is 450 kilometer, opladen kan via een speciale lader in slechts 2 uur tijd.

De nieuwe R8 beschikt uiteraard over Quattro vierwielaandrijving. Het systeem is helemaal nieuw ontwikkeld en kan in extreme situaties 100 procent van de aandrijfkrachten naar de voor- of achteras sturen. Belangrijk is ook dat de nieuwe R8 lichter is, in het geval van R8 Plus is de gewichtsbesparing ten opzichte van zijn voorganger 50 kilogram. De R8 heeft een nieuwe versie van Audi’s spaceframe, waarbij ook elementen van koolstofvezel zijn gebruikt.

Het design borduurt voort op dat van de uitgaande R8, aangevuld met kenmerken van moderne Audi’s. Dat betekent vooral meer rechte lijnen. In het interieur heeft digitalisering plaats gevonden, alle informatie is afkomstig van beeldschermen.

De verkoop van de nieuwe R8 start in de zomer. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.