In Nederland, fietsland bij uitstek, is een veiligheidssysteem dat automobilisten assisteert bij het opmerken van fietsers zeer welkom. Zo'n systeem is er nu, Bike Sense genaamd en ontwikkeld door Jaguar Land Rover. 

Bike Sense bestaat enerzijds uit sensoren die fietsers, scooterrijders en motorrijders herkennen, vaak al voordat je ze als automobilist opmerkt. Zo wordt een fietsend kind dat wil oversteken al opgemerkt wanneer het zich nog achter een geparkeerd voertuig bevindt. 

De andere kant van Bike Sense wordt gevormd door de signalen die in zo'n geval worden afgegeven. Leuk is de fietsbel die je hoort als een fietser of scooter te dichtbij de auto komt. Dit geluid komt uit de hoek waar de tweewieler zich bevindt. Ook het 'schoudertikje', het signaal dat fietsers de auto van achteren naderen of naast de auto rijden, moet intuïtief aanvoelen. Een luchtkussen in de bestuurderssstoel, aan de kant van de fietser, blaast daarvoor even op. Gele en rode led-lampjes in de portierstijlen, ruitstijlen en het dashboard volgen de rijrichting van de fietser.  

Het nieuwe veiligheidssysteem van Jaguar en Land Rover moet ook botsingen met fietsers voorkomen. Rijdend gebeurt dit door het gaspedaal extra weerstand te laten bieden of zelfs te laten trillen. Staat de auto geparkeerd, dan let Bike Sense op of er bij het openen van de portieren tweewielers in de omgeving rijden. Als de inzittende het signaal negeert dan licht de portiergreep op. Ook begint deze te trillen en zoemen, als teken van gevaar.