BMW heeft door de samenwerking met Toyota waterstof nieuw leven in geblazen. Het merk experimenteert al jaren met waterstof maar was nog nooit zo concreet als nu. Diverse rijdende prototypes zijn daarvan het bewijs.

BMW heeft de 5 Serie GT en i8 van waterstoftechniek voorzien. Het merk heeft van beide modellen rijdende prototypes, waarbij met name de i8 opvalt vanwege zijn afwijkende uiterlijk ten opzichte van de gewone, hybride i8. De waterstof-i8 is nóg gestroomlijnder dan zijn hybridebroertje. Hij moet het wel met iets minder vermogen doen, namelijk 231 pk. De waterstoftanks liggen achterin, op de plek waar anders de brandstofmotor zit.

Omdat waterstof ook een toepassing kan zijn in gezinsauto’s, heeft BMW de 5 Serie GT ook van een elektromotor en een brandstofcel voorzien. BMW heeft techniek uit de i-modellen in de 5 Serie GT toegepast. De elektromotor in het prototype levert 245 pk en wordt gevoed door elektriciteit die is opgewekt door de brandstofcel. Die wordt op zijn beurt weer voorzien van waterstof, afkomstig uit de tanks die onder de auto zijn aangebracht. BMW geeft voor de 5 Serie GT een actieradius op van 500 kilometer.

BMW werkte de afgelopen jaren intensief samen met Toyota op het gebied van waterstof. De 5 Serie GT en i8 Fuel Cell zijn de eerste vruchten van die samenwerking, maar BMW experimenteerde voor die tijd ook al met waterstof, onder andere in de 7 Serie.

BMW doet nog geen mededelingen over de marktintroductie van de waterstofmodellen. Waarschijnlijk zal het merk, net als partner Toyota, per markt bekijken of de infrastructuur toereikend genoeg is om een waterstofmodel op de markt te kunnen brengen.