Na de Lexus NX en RX wordt ook de IS aangeboden met de nieuwe turbobenzinemotor. In september is het zover, nu alvast de specificaties.

Nog maar 4 maanden geleden werd de 2.0 turbobenzinemotor op de markt gebracht, als onderdeel van de nieuwe Lexus NX. Een maand later berichtte het Japanse merk dat ook de nieuwe generatie RX met deze krachtbron besteld kan worden. De Lexus IS is het eerste bestaande model dat met de viercilinder benzinemotor aangeboden wordt.

De motor zou volgens het merk geen turbogat kennen. De tweeliter heeft vier cilinders, een twin-scroll turbo, directe injectie, VVT-iW kleptiming en watergekoelde cilinderkoppen. Lexus heeft het geluid en de vibraties tot het minimum beperkt.

In de IS 200t levert de krachtbron maximaal 245 pk, het koppel komt tot 350 Nm. De maximale trekkracht is beschikbaar tussen 1.650 en 4.440 tpm. De 0-100 km/u-sprint kan in 7 seconden afgelegd worden en de topsnelheid ligt op 230 km/u. De IS 200t verbruikt - op papier - 7,0 l/100 km aan benzine (1 op 14,3).

De turbobenzinemotor wordt in de IS gecombineerd met de achttraps Sport Direct Shift-transmissie die ontwikkeld is voor de sportcoupé RC F. De automaat schakelt automatisch terug tijdens het snel nemen van bochten, om de hoek gaat 'ie verder met het meest passende verzet.

Update september 2016

Lexus heeft bekendgemaakt dat de turbobenzinemotor niet in Nederland verkrijgbaar zal zijn. Alle modellen die het merk aanbiedt zijn en blijven hybride aangedreven.