Jaguar warmt ons al een tijdje op voor de komst van de nieuwe XE. Met een instapprijs van net geen 40 mille moet deze zakensedan het Britse premiummerk bereikbaar maken voor een groter publiek. Een uitgebreide rijtest met de XE volgt gauw, maar tijdens een circuitdag op Zandvoort krijg ik alvast een voorproefje hoe die rijdt. Dat ik en passant het complete Britse modellengamma de sporen mag geven is natuurlijk mooi meegenomen.

De genodigden worden ingedeeld in vier groepen om verschillende onderdelen van het programma te doorlopen. Dit bestaat uit: een slalomproef met de nieuwe XE, een ‘hot lap’ mee met ex-Formule 1 coureur Robert Doornbos, halve rondes over het circuit met verschillende modellen en hele rondes in diverse varianten van de F-Type. Spannend!

Slalomproef

De slalomproef biedt de eerste gelegenheid om de rijdynamiek van de Jaguar XE te proeven. Na een oefenrondje mag ik twee pogingen doen om de snelste tijd neer te zetten. Aan de grote 19 inch wielen en de fijne lederen sportkuipen te zien krijg ik een knap uitgeruste versie, maar met welke motor? Met de draaiknop zet ik de automaat meteen in ‘S’, zonder te vermoeden dat de 340 pk sterke 3,0 liter supercharged in het vooronder ligt. Met een stevige dot gas trek ik weg richting de eerste pylon en word compleet verrast door het rauwe en snerpende geluid uit de uitlaat. “Huh, deed ik dat?! Dat klinkt net als een F-Type!” Geen wonder, daar ligt deze motor ook in.

De besturing voelt licht en tegelijkertijd scherp en communicatief genoeg aan om de slalom met goed gevolg af te leggen. De snelste XE heeft bakken grip, helt weinig over en breekt niet uit. Tijdens de eerste poging pak ik wel een pylon mee, iets wat vaker gebeurt en bijna altijd met het rechterachterwiel. Mijn tweede poging is anderhalve seconde sneller en foutloos, dat gaat lekker! Op naar het volgende onderdeel.

Jaguar XF Sportbrake

Het hele gamma

Terwijl de andere deelnemers hun snelste tijd op de slalom neerzetten, is ex-Formule 1 coureur Robert Doornbos aanwezig om de gasten mee te nemen met twee ‘hot laps’. Dat betekent niets meer dan een spectaculair snel rondje op de grenzen van de krachtigste F-Type, de R Coupé met 550 pk sterke V8. Of ik een rondje mee wil? Graag! Met een gecontroleerd gemak en zo nu en dan speelse drifts razen we twee rondes over Zandvoort, terwijl we de overige Jags op de baan soepel passeren. Na afloop kan ik niet wachten om zelf de baan op te gaan.

Dat doen we nog niet meteen met de F-Type, want Jaguar trakteert ons op z’n complete modellengamma. Hiermee rijden we halve rondes, om de groep met F-Types niet te hinderen, en wisselen we telkens door naar de auto voor ons. Samen met een potentiële F-Type-koper wissel ik steeds van plek en auto. Er passeert van alles de revue. Zo rijd ik de grote XJ als 3.0 diesel, 3.0 benzine en 550 pk sterke R. De minder grote XF rijd ik ook met 3.0 diesel en dezelfde V8 in een smurfblauwe XFR Sportbrake (XFR-S).

Belangrijkste nieuws en de enige handgeschakelde auto hier is de XE diesel. Wat opvalt is z’n tamelijk rauwe loop en klank van de dieselmotor, die zich mede openbaart in een licht trillend pookje. Het schakelen zelf gaat daarentegen strak en met voldoende gevoel. Met 180 pk komt ‘ie nog lekker mee met de rest, al bij lage toeren heb je veel trekkracht. Vooral in bochten zeult ‘ie een stuk minder gewicht mee dan z’n grotere broers. Op het circuit valt wederom de vrij lichte besturing op. Wat de XE in de rechte lijn niet bijhoudt maakt ‘ie dankzij z’n lichtvoetigheid in bochten weer goed.

Jaguar F-Type Convertible

De ideale lijn

Tenslotte mogen wij als laatste groep nog even los met diverse F-Types om hele laps te rijden. Een mooie afsluiting, want je merkt dat iedereen steeds beter gaat rijden en de baan leert kennen. In elke F-Type zit een andere rijinstructeur van Prodrive Training om ons van nuttige stuuradviezen te voorzien. Kleine pyloontjes langs de baan geven aan waar je de bocht in en uit moet komen en zo gaan we steeds vlotter ‘van binnen naar buiten’ over de ideale lijn.

Ondertussen wissel ik door, van V8 naar V6 en van Coupé naar Convertible. Ik merk de verschillen in rijdynamiek, motorgeluid en krachtsopbouw. Ondanks het licht vochtige asfalt door het wisselvallige weer, stuur ik de F-Types met groot vertrouwen over het circuit van Zandvoort, op een tempo dat ik voorafgaand aan deze dag niet durfde te dromen. Wat een fantastische (en leerzame) ervaring is deze circuitdag van Jaguar.

Wat de nieuwe Jaguar XE betreft: de eerste rij-indrukken zijn goed. Begin augustus lees je in onze autotestrubriek hoe de diesel automaat (met 20 procent bijtelling) het op de openbare weg doet. Houd de site in de gaten.