Een handbak in de BMW 1 Serie M Coupé

Volgens BMW is de handgeschakelde versnellingsbak technisch dood. Automaten schakelen sneller en zijn zuiniger. Het merk gaat in de toekomst alleen nog handbakken leveren op M-modellen als er vraag naar is.

Voor een pure rijbeleving is een handbak onmisbaar, maar de handgeschakelde versnellingsbak verliest aan populariteit. BMW denkt dan ook dat de manuele versnellingsbak zijn langste tijd heeft gehad – in ieder geval op de sportieve M-modellen.

De baas van de M-divisie van BMW, Frank van Meel, zegt tegen Autocar dat de toekomst van de handbak er vanuit technisch oogpunt somber uitziet. De automaatversies van de M-modellen zijn sneller en zuiniger. Dat zien de klanten ook, het percentage verkochte M-modellen met handgeschakelde transmissie wordt steeds kleiner.

Van Meel beseft echter goed dat er een schare trouwe klanten is die een handbak wil: “We gaan niet iets schrappen dat de klant graag wil.” Zolang er voldoende M-modellen met een manuele transmissie worden verkocht, blijft BMW ze maken en ontwikkelen.

Van Meel zegt verder dat de grens qua vermogen zo ongeveer is bereikt. Het krachtigste M-model heeft nu bijna 600 pk en dat is zo’n beetje de limiet. “Meer vermogen en koppel is misschien wel teveel van het goede”, aldus van Meel.