Het botspreventiesysteem Volvo City Safety werkt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de eerste twee generaties al tot 28 procent minder aanrijdingen heeft geleid. Dankzij minder schadeclaims dalen de verzekeringskosten.

Statistisch onderzoek, gedurende een jaar onder ruim 160.000 voertuigen in Zweden, heeft aangetoond dat Volvo's botspreventiesysteem City Safety goed werkt. In het Scandinavische land is een op de vijf auto's een Volvo, waardoor het makkelijk vergelijken is met auto's van andere merken. In Volvo's vanaf 2008 is City Safety standaard. Er is ook gekeken naar de kleine ongevallen waarbij geen hulpdiensten of politie aanwezig is geweest.

De uitkomst: City Safety is een groot succes. Volvo's uitgerust met deze veiligheidsvoorziening zijn 28 procent minder frequent betrokken bij aanrijdingen en leveren hetzelfde percentage minder schadeclaims op. Het gaat daarbij alleen nog maar om de eerste generatie City Safety (automatisch remmen tot 30 km/u) en de tweede generatie (sinds 2013: actief tot 50 km/u). Inmiddels is de Volvo XC90 al voorzien van een nóg verdergaande editie, City Safety dat bij alle snelheden opereert. 

City Safety is een stap op weg naar autonoom rijdende auto's

Verzekeringsmaatschappijen erkennen steeds vaker het voordeel van wetenschappelijk bewezen veiligheidsvoorzieningen. In Zweden, maar ook daarbuiten, verstrekken verzekeraars kortingen tot wel 25 procent op polissen voor Volvo-modellen die voorzien zijn van City Safety. Ook in Nederland lopen momenteel acties met premiekorting. 

Het Volvo anti-botssysteem werkt vooral goed bij rijden in de spits. Dan is het druk op de weg en wordt vaak onverwachts geremd. Maar Volvo ziet het systeem ook als opstap naar verkeer zonder ernstig gewonden en dodelijke slachtoffers. "Wij zijn van maening dat deze systemen het mogelijk maken dat auto's in de toekomst niet meer crashen." Het Zweedse merk noemt City Safety dan ook 'een stap op weg naar autonoom rijdende auto's'.