Jaguar heeft de XJ verfijnd. De dieselmotor is schoner maar sterker. Het luxemerk biedt de nieuwste infotainment en assistentiesystemen aan voor de XJ.

De beperkte facelift die de Jaguar XJ heeft ondergaan uit zich in een grotere grille en luchtinlaten met chromen lamellen. De led-koplampen zijn voortaan standaard. De dieselmotor voldoet nu aan de Euro 6b-emissienorm dankzij de afgenomen CO2-uitstoot tot 149 g/km. Toch levert deze 3.0 V6 nu 31 pk extra en liefst 100 Nm koppel meer dan voorheen. Daarmee ligt het vermogen op 306 pk en de trekkracht op 700 Nm. De benzinemotoren zijn ongewijzigd, evenals de achttraps automaat.

Voortaan maakt de XJ gebruik van elektrische stuurbekrachtiging. Dit zogenaamde Epas-systeem kennen we al van de Jaguar F-Type en XE. De achterwielaangedreven modellen zijn nu leverbaar met All-Surface Progress Control, dat voor optimale grip zorgt. De adaptieve cruise control is uitgebreid met Queue Assist. Een langeafstandsradar maakt het mogelijk om de auto autonoom af te laten remmen tot stilstand. 

Jaguar XJ 2015

De vernieuwde Jaguar biedt verder veel infotainment mogelijkheden. De luxesedan is leverbaar met het nieuwe InControl Touch Pro Premium-systeem voor navigatie, connectiviteit en intertainment. Het omvat een 60 GB harddisk en groot touchscreen met Dual View-mogelijkheid. Ook is een wifi-hotspot voor acht mobiele apparaten beschikbaar. Het Merdian Reference-systeem is het beste audiosysteem dat voor de XJ te bestellen is. Voor de achterpassagiers is er een eigen entertainmentsysteem, onder andere digitale tv is een optie.

De vernieuwde Jaguar XJ komt dit najaar op de markt. In de aanloop naar de showroomintroductie zullen we over de prijzen schrijven.