Zuid-Koreaanse autofabrikanten laten een grotere sprong vooruit zien op het gebied van betrouwbaarheid dan autobouwers uit andere landen. Ze zijn daarmee de Japanse merken voorbij gestreefd, zo laat de Initial Quality Study 2015 van onderzoeksbureau J.D. Power zien. Maar Porsche doet het nog altijd beter dan Kia.

De Initial Quality Study (IQS) onderzoekt gerapporteerde technische problemen bij personenauto's binnen 90 dagen na aflevering. Het gemiddeld aantal problemen per honderd onderzochte auto's (PP100) drukt uit hoe goed een merk of model het doet: hoe lager het PP, des te beter de betrouwbaarheid. Het onderzoek is in de Verenigde Staten uitgevoerd, onder 84.000 leaserijders en kopers van een model uit 2014.

Japanse merken belichaamden lange tijd de gouden standaard in voertuigkwaliteit. Nu versnellen Koreaanse de verbetering

Trendbreuk

De IQS 2015-studie laat zien dat de auto-industrie over de gehele linie de betrouwbaarheid met 3 procent heeft verbeterd. Lag het gemiddelde in 2014 nog op 116 PP100, nu is dat 112 PP100. Opvallend is de sprong voorwaarts van Koreaanse fabrikanten, een daling van 11 naar gemiddeld 90 PP100. Europese autoproducenten volgen op de voet, met 113 PP100. Het Amerikaanse en Japanse gemiddelde ligt op 114 PP100.

Dat is opvallend, aldus J.D. Power: "Japanse merken belichaamden lange tijd de gouden standaard in voertuigkwaliteit. Ondanks dat zij blijven verbeteren zien we andere merken, vooral de Koreaanse, de verbetering versnellen." Het bureau spreekt van een trendbreuk.

Voor het derde jaar op rij blijken Porsche-modellen het meest betrouwbaar. Met 80 PP100 loopt het Duitse merk nog flink voor op Kia (86 PP100). De top 5 wordt aangevuld met Jaguar (93 PP100), Hyundai (95 PP100) en Infiniti (97 PP100). De fabriek waar de Porsches 911, 918 en Boxster gebouwd worden ontvangt een bronzen medaille van J.D. Power. Een zilveren onderscheiding is er voor de BMW-productiefaciliteit van de 3, 4 en 5 Serie. De prijzen drukken uit dat hier de auto's met de minste klachten vandaan komen.

Porsche 911 Carrera GTS

Infotainment

Infotainment blijft een zorgenkindje. Aan de ene kant willen autokopers de nieuwste draadloze communicatietechnologieën in hun nieuwe auto, aan de andere kant leveren technieken als Bluetooth en stembediening de meeste problemen op. Er is sprake van verbeteringen, aldus J.D. Power, maar deze features blijven met 10 PP100 bovenaan de lijst met technische gebreken staan.