De autobelastingen gaan in 2017 op de schop. Zo gaat het aantal bijtellingscategorieën naar twee en worden de fiscale voordelen voor semi-elektrische auto's afgebouwd. Dat meldt RTL Nieuws op basis van de Autobrief 2.0 van staatssecretaris Wiebes.

De langverwachte Autobrief 2.0 wordt binnenkort besproken in het kabinet. Staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes beschrijft hierin zijn hervormingsplannen voor de autobelastingen, die ingaan in het jaar 2017. De eerste feiten zijn zojuist bekendgemaakt door RTL Nieuws

Bijtelling

Voor leaserijders is de belangrijkste wijziging dat het aantal bijtellingstarieven teruggebracht wordt van vijf naar twee. De meeste autorijders van de zaak zullen vanaf 2017 vallen onder het hoge tarief van 22 procent. Dat is iets hoger dan onlangs voorgesteld door een coalitie van auto-organisaties, werkgevers en milieuclubs.

Dit alternatieve plan adviseerde daarnaast een tarief van 7 procent bijtelling voor 'zero emission' auto's. Wiebes wil deze puur elektrische auto's en waterstofauto's echter sterker belonen, door hiervoor het lage tarief van 4 procent in stand te houden.  

Semi-elektrische auto's, vooral plug-in hybrides en elektrische auto's met een range-extender, worden vanaf 2017 ook aangeslagen voor 22 procent. Nu betaal je voor zulke auto's, als deze maximaal 50 g/km CO2 uitstoten, nog 7 procent bijtelling. 

Overige autobelastingen

Ook andere fiscale voordelen voor semi-elektrische en hybride auto's worden afgebouwd in de periode tussen 2017 en 2020. Daarnaast worden oude dieselauto's in de toekomst zwaarder belast.  

De aanschafbelasting BPM verdwijnt niet volledig maar wordt 'beperkt'. De motorrijtuigenbelasting (mrb, ook bekend als wegenbelasting) zal 'een stuk omlaag' gaan. Meer details zijn hierover nog niet bekend. 

Update

Inmiddels is de Autobrief II officieel gepresenteerd. Je vindt alle wijzigingen in autobelastingen via deze link