Alfa Romeo

Morgen is het een belangrijke dag voor Alfa Romeo. Met de onthulling van de Giulia wordt ook de eerste stap gezet van het nieuwe productie-offensief waarmee Alfa de concurrentie aangaat met de Duitse premiummerken.

Na jaren uitstel wordt morgen de opvolger van de middenklasser Alfa Romeo 159 onthuld. Het Italiaanse merk heeft klauwen met geld aan de ontwikkeling uitgegeven. Dat zit 'em aan de ene kant in de ontwikkeling van een nieuw platform, dat flexibel genoeg is om onder alle toekomstige Alfa-modellen te komen staan. Maar belangrijker is dat de opvolger - informeel 'Giulia' genoemd - 100 procent goed moet zijn. 

De auto staat namelijk voor de - o zo vaak aangekondigde - comeback van Alfa Romeo als merk dat meetelt. De CEO van de Fiat Groep, Sergio Marchionne, noemde bij zijn aantreden in 2004 Alfa Romeo zijn 'grootste uitdaging en nummer 1 hoofdpijn dossier'. Nog altijd slikt hij aspirientjes.

Maar morgen is het dan zover, de start van het nieuwe productoffensief. Met modellen die de strijd aan kunnen gaan met gevestigde premiummerken als BMW en Audi, zo laat Fiat Chrysler Automobiles weten in vakblad Automotive News. Gekozen is voor een richting als premiummerk omdat daarmee nog volop groei mogelijk is in Noord-Amerika, het continent waar het merk terugkeert.

Sergio Marchionne, noemde bij zijn aantreden in 2004 Alfa Romeo zijn 'grootste uitdaging en nummer 1 hoofdpijn dossier'

Dat betekent ook dat we eerder sedans kunnen verwachten dan bijvoorbeeld stationcars. "Als je wereldwijd auto's wilt verkopen, moet je je richten op modellen die je overal kunt verkopen", aldus Alfa Romeo-topman Harald Besser in een gesprek met Autovisie.

Verwachte modellen

Eind 2017 moeten de eerste drie modellen op de markt zijn: naast de Giulia - een rivaal voor de BMW 3 Serie en Audi A4 - zijn dat een middelgrote SUV en het nieuwe vlaggenschip van Alfa Romeo. Dat wordt volgens Automotive News een sedan, tijdschrift Autovisie tekent echter op uit de mond van Harald Wester dat snel een sportief model verwacht wordt. Wellicht een combinatie van beide?

2018 wordt een druk jaar, als de planning tenminste gehaald wordt. Dan staan vijf nieuwe modellen in de agenda. Het zijn een tweede SUV, een tweede middenklasser (volgens ingewijden een grote coupé), twee compacte modellen en een nieuwe roadster. Uiteindelijk moet de wereldwijde verkoop stijgen van 70.000 stuks afgelopen jaar tot jaarlijks 400.000 auto's. Diverse fabrieken zijn inmiddels in gereedheid gebracht.