De nieuwe Ford Focus RS is al bijna gereed voor introductie. Morgen is al een prototype te zien op Goodwood. Ford geeft alvast de eerste specificaties, foto's en videobeelden van de hot hatch.

Ford wil, wereldwijd, vóór 2020 twaalf nieuwe sportauto's op de markt brengen. Als eerste komt begin volgend jaar de derde generatie Ford Focus RS. Dat betekent dat 'ie al zo goed als klaar is om onthuld te worden. Morgen krijgen autosportfans de mogelijkheid om een pre-productie exemplaar van de snelle Focus in actie te zien, op het Goodwood Festival of Speed. Rallyrijder en gymkhana-videoster Ken Block zal met de RS deelnemen aan de bekende Hillclimb van 1,87 km lengte en 91,4 m hoogte.

Degenen die daar niet aanwezig zijn kunnen de Focus RS tóch in actie zien, dankzij de YouTube-video die Ford heeft vrijgegeven. Wat een knaller! We zien de RS in volle vaart door de bocht driften. Driften? Jawel, want de hot hatch is - in tegenstelling tot eerdere berichten - toch voorzien van All-Wheel Drive. Daarnaast kun je nu kiezen uit verschillende rijmodi, waaronder de Drift Mode. Een andere noviteit is Launch Control.

Prototype Ford Focus RS

"We hebben de fans een echte racemachine beloofd", aldus Ford Performance-directeur Dave Pericak. Volgens hem lost Ford deze belofte in: "De auto kan de strijd aangaan met sportieve modellen van luxe en exotische merken, en dat gaat hij dan ook doen." De 2,3 liter EcoBoost-motor onder de kap is afkomstig uit de Ford Mustang, maar heeft een fikse upgrade gehad door 'em te voorzien van een nieuwe twin-scroll turbocompressor plus een grote, extra compressor en een nóg grotere intercooler. De motor levert daardoor 10 procent meer vermogen dan in de muscle car: 350 pk. 

De trekkracht is eveneens hoog, om snel op te kunnen trekken. Tussen 2.000 en 4.500 tpm beschikt de RS over het maximale koppel van 440 Nm. Bij een snelle acceleratie is er bovendien kort een overboost beschikbaar, waarbij de trekkracht oploopt tot 470 Nm. De AWD-techniek met Torque Vectoring zorgt daarnaast voor goede grip, wegligging, hoge stuursnelheid en wendbaarheid. Natuurlijk komt ook een sportief geluid uit de uitlaat.