Toyota neemt geen écht nieuwe modellen mee naar de autosalon van Genève, maar met de flink vernieuwde Auris én Avensis staan er toch frisse modellen op de stand.

Toyota grijpt de jaarlijkse autosalon van Genève aan voor de presentatie van de vernieuwde Auris en Avensis. De Auris TS is en blijft de enige stationwagon in het compacte middensegment met 14 procent bijtelling. De CO2-uitstoot is met de facelift zelfs nog iets verder verlaagd tot 79 g/km. Dat maakt voor de bijtelling niet uit, maar is toch mooi meegenomen.

De Auris oogt door de facelift weer helemaal bij de tijd, bijna chique zelfs, door de nieuwe glimmers aan de voorkant. Het dashboard is er flink op vooruitgegaan, met een nieuw touchscreen en daarnaast aanraakknoppen in plaats van 'echte' schakelaars. Toyota maakt in Genève bekend dat de vernieuwde Auris leverbaar wordt met een 1.6 dieselmotor (afkomstig van BMW) én een nieuwe 1.2 turbomotor. Dat is een primeur, het is voor het eerst dat Toyota met een compacte turbomotor komt. Deze krachtbron heeft een vermogen van 116 pk.

De Avensis is nóg ingijpender vernieuwd dan de Auris, Toyota spreekt zelf over een heel nieuw model maar dat is niet het geval. Wel heeft de Avensis nu weer een bijdetijds design aan de voor- en achterkant. Het interieur doet hoogwaardiger aan dan voorheen, met nieuwe, smaakvolle kleurcombinaties. Dat is nog niet alles: "De Avensis heeft voor het eerst 20 procent bijtelling, dankzij de nieuwe 1.6 dieselmotor. We gaan de auto scherp geprijsd in de markt zetten, zodat hij heel interessant wordt voor zakelijke rijders", zo belooft de woordvoerder ons. Prijzen worden pas later bekend gemaakt.