Structuur Cadillac CT6

Cadillacs aanstaande topmodel CT6 krijgt een lichtgewicht bodystructuur waarin dertien verschillende materialen toegepast worden. De auto wordt over een maand onthuld.

Begin april toont het luxemerk Cadillac haar nieuwe vlaggenschip aan de wereld, op de New York International Auto Show. Deze concurrent van de Mercedes S-Klasse is ontworpen om tegelijkertijd de rij-eigenschappen te bevorderen, het brandstofverbruik omlaag te brengen en de stilte in de cabine te reduceren.

Een van de manieren waarop dit wordt bereikt is de toepassing van een lichtgewicht maar supersterke bodystructuur die voor 64 procent bestaat uit aluminium. In totaal bevat het 'space frame' echter dertien verschillende materialen, specifiek uitgekozen op hun functie in het geheel. Zo zijn er hoogwaardige staalsoorten - al dan niet in combinatie met ultrasterk aluminium - op strategische locaties geplaatst om klappen op te vangen in geval van een ongeluk.

In vergelijking met een volledige staalconstructie is 90 kg aan gewicht bespaard. Weglaten was een kunst - liever dat dan achteraf de boel opvullen met geluidsisolatie, aldus Cadillac. Uiteindelijk heeft het een limousine opgeleverd die, ondanks zijn extra uitrustingsfeatures, toch een beperkt gewicht meekrijgt. "Dit is de hedendaagse rocket science van automobielconstructie en -productie", aldus Cadillac-topman Johan de Nysschen. 

In de reclamevideo hieronder, die het merk presenteerde bij de Oscar-uitreikingen eind februari, is de Cadillac CT6 al even te zien.