BMW presenteert de plug-in hybride X5 xDrive40e. Ook met 20 inch lichtmetalen wielen of met het M Sportpakket komt de SUV in aanmerking voor 14 procent bijtelling. 

Anderhalf jaar geleden showde BMW de Concept X5 eDrive. Na enkele verbeteringen is het eindresultaat nu klaar: de BMW X5 xDrive40e. De term 'xDrive' laat weten dat de SUV permanente vierwielaandrijving heeft, maar interessanter is natuurlijk de eDrive-aandrijflijn. BMW noemt de SUV haar eerste plug-in hybride maar de techniek is gebaseerd op die van de i8.

De aandrijving komt van een TwinPower Turbo viercilinder 2,0 liter benzinemotor (245 pk) en een elektromotor (omgerekend 113 pk). Samen kunnen ze 313 pk en 450 Nm koppel leveren. Bij maximaal vermogen kan er van 0-100 km/u geaccelereerd worden in 6,8 seconden. De topsnelheid is begrensd op 210 km/u.

Maar als de bestuurder kiest voor efficiënt rijden dan is (theoretisch) een brandstofverbruik mogelijk van 3,3 l/100 km (1 op 30,3) en een corresponderende CO2-uitstoot van 77 g/km. Daarmee valt de X5 xDrive 40e in Nederland in de fiscale bijtellingscategorie van 14 procent. Zelfs als deze met extra accessoires wordt uitgerust. 

Rijmodi

De lithium-ion batterijen zijn onder de vloer van de laadruimte geplaatst. Er blijft toch nog 500 liter over voor de bagage (bij neergeklapte achterbank maximaal 1.720 liter). Voor het opladen van de elektromotor biedt BMW de i Wallbox Pure of de 'intelligente' i Wallbox Pro. De assistentiediensten van BMW ConnectedDrive zijn uitgebreid met features voor de plug-in. Voorbeelden zijn energiemanagement en het navigeren naar en reserveren van laadpalen.

BMW X5 xDrive40e

Naast de standaard rijmodi Comfort, Sport en Eco Pro kan de rijder in de plug-in X5 keuzes maken met de eDrive-schakelaar. In de stand Auto kiest het systeem automatisch de meest optimale combinatie van elektromotor en benzinemotor, bijvoorbeeld om flink op te kunnen trekken. Max is de stand voor emissievrij rijden, dit kan maximaal 31 km bij een maximum snelheid tot 120 km/u. Om de batterijen te sparen is er Save.

Overigens worden ook EfficiencyDynamics-technieken, zoals het terugwinnen van remenergie, toegepast. BMW benut zelfs het differentieel dat het koppel tussen de aandrijfassen verdeelt om zulke energie op te slaan. Als gevolg daarvan kan de auto stabieler en harder afremmen dan de hybride, achterwielaangedreven BMW's. 

Uitrusting

We verwachten de prijzen van de X5 xDrive40e eind deze zomer, de auto zelf staat eind september bij de dealers. Standaard wordt de SUV uitgerust met het navigatiesysteem Professional, een op afstand te bedienen klimaatsysteem, Adaptive Suspension inclusief luchtvering achter en Dynamic Damper Control. Er verschijnen drie accessoirepacks: Design Pure Experience, Pure Excellence en het M Sportpakket. Daarnaast komen opties van BMW Individual beschikbaar.