Jaguar heeft de nieuwe XF onthuld! Het nieuwe model is lichter, zuiniger en iets compacter, terwijl de binnenruimte is toegenomen.

De nieuwe Jaguar XF heeft koorddansend boven het water in Londen (foto 5 en 6) zijn debuut gemaakt. Jaguar heeft zich bij het nieuwe model vooral gericht op de ontwikkeling van lichtere techniek en schonere motoren. Het nieuwe model is 190 kilogram lichter dan uitgaande XF, dankzij een nieuwe lichtgewicht aluminium structuur. Die zorgt er ook voor dat de nieuwe XF 28 procent stijver is, wat het comfort en de rij-eigenschappen ten goede komt. De XF krijgt dezelfde stuurinstallatie als de F-Type en XE, die de auto een directe en communicatieve besturing moet geven.

De nieuwe XF is iets korter (7 mm) en lager (3 mm) dan het vorige model, terwijl de wielbasis juist 51 mm groter werd. Dat laatste zorgt ervoor dat de beenruimte achterin groter is dan voorheen en ook de hoofdruimte is royaler dan in het uitgaande model.

De nieuwe motoren die we kennen uit andere recente modellen van Jaguar en zustermerk Land Rover vinden hun weg naar de nieuwe XF. Het benzine-aanbod omvat twee motoren, een 2.0 viercilinder met 240 pk en een 3.0 V6-motor met 380 pk. Beide zijn standaard gekoppeld aan een achttraps automatische versnellingsbak. Dieselen kan in dire smaken. Er is een 2,0 liter motor met 163 pk en 180 pk, waarvan die eerste slechts 104 g/km CO2 uitstoot. Topdiesel is de 3.0 V6 biturbo met 300 pk vermogen en maar liefst 700 Nm koppel. Deze is standaard voorzien van een automaat, de andere twee diesels zijn bij de verkoopstart optioneel te verkrijgen met zelfschakelende versnellingsbak.

Uiteraard heeft de nieuwe XF achterwielaandrijving, vierwielaandrijving is een optie. Torque on Demand wordt dan meegeleverd, met dit systeem worden de aandrijfkrachten variabel verdeeld over de wielen als de omstandigheden daarom vragen.

Het design van de nieuwe XF is herkenbaar, de coupé-achtige daklijn is gebleven. Het dashboard wordt gedomineerd door twee enorme beeldschermen. Eén ervan is voor de bestuurdersinformatie, het 10,2 inch beeldscherm in de middenconsole kan ook door de bijrijder worden gebruikt middels de dual view-functie. Hiermee wordt het beeldscherm in  tweeën verdeeld.

De nieuwe XF komt in het najaar naar Nederland, prijzen zijn nog niet bekend.