Porsche komt over een aantal jaar met een nieuw, elektrisch aangedreven model. Dat was al bekend, nu ligt ook de eerste technische informatie op straat. Zo krijgt de auto een slimme, ruimtebesparende achteras.

De eerste details over de techniek van de nieuwe elektrisch aangedreven auto van Porsche liggen op straat. Porsche pakt het slim aan en heeft een aangepaste versie ontwikkeld van het nieuwe platform dat voor topmodellen van de Volkswagen Groep – waartoe Porsche behoort – gebruikt gaat worden. Door het bedenken van slimme oplossingen kan het merk eenvoudig later een waterstofuitvoering uitbrengen.

De nieuwe, elektrisch aangedreven Porsche wordt een hatchback-achtig model, dat kleiner is dan de Panamera maar wel plaats biedt aan vier personen. De Panamera Sport Turismo Concept (foto's), die Porsche in 2012 liet zien, geeft een aardige indicatie van hoe de elektrische Porsche eruit komt te zien.

In uitgelekte patenten, die in handen zijn van Autocar, staat dat de elektromotoren aan de achterkant worden gemonteerd, aan een holle portaalas. Die kan zeer laag gemonteerd worden en is compact geconstrueerd, zodat de motoren en de regeleenheid onder de wagenbodem passen. Hierdoor houdt Porsche voorin ruimte over voor de montage van een waterstofmodule. De waterstofuitvoering komt in een later stadium. De batterijen worden onder de vloer van het passagierscompartiment gemonteerd en in de lengte gescheiden door verstevigingsplaten, waardoor de koets extra stijfheid heeft.

De elektro-Porsche krijgt een vermogen dat minimaal rond de 420 pk komt te liggen. Over een introductiedatum is nog niets bekend. De auto komt waarschijnlijk in 2017 of 2018 op de markt.