Middenklassers duizenden euro's voordeliger

Staatssecretaris Wiebes wil de aanschafbelasting BPM afbouwen. Daardoor zullen auto's vanaf 2017 voordeliger worden in aanschaf. Dat schrijft het Algemeen Dagblad op basis van Haagse bronnen. 

De staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes (VVD) onderzoekt volgens het AD of de BPM helemaal afgeschaft kan worden. Omdat alleen Nederland deze aanschafbelasting kent importeren steeds meer autokopers een wagen uit het buitenland. Daarnaast nemen de inkomsten voor de schatkist gestaag af sinds de BPM gekoppeld werd aan de uitstoot van CO2. Ontving de staat in 2007 gemiddeld nog 7.200 euro BPM per auto, in 2013 was dat nog maar 2.700 euro. 

Het BPM-stelsel zou bovendien fraudegevoelig zijn. Bovag-woordvoerder Paul de Waal zegt in de krant: "Het systeem is een juridisch gedrocht dat veel rompslomp met zich meebrengt en ook in Europa niet goed valt." De branchevereniging pleit voor een geleidelijke afbouw van de BPM, in 3 tot 5 jaar. Anders komen autobedrijven met onverkoopbare occasions te zitten en leasebedrijven met een wagenpark dat plots sterk in waarde daalt. 

Verwachtingen

De Bovag verwacht dat we in de zomer meer over de BPM-afschaffing vernemen. Dan presenteert Wiebes zijn plannen voor het nieuwe autobelastingstelsel in de zogenaamde Autobrief 2 aan het parlement. Als de politiek akkoord gaat met de voorstellen zou de BPM vanaf 2017 afgebouwd kunnen worden. Uiteindelijk levert dit kopers van een middenklasse auto enkele duizenden euro's voordeel bij aanschaf op. Bij grotere, zwaardere en exclusieve auto's loopt dit op tot in de tienduizenden euro's.

De staatssecretaris heeft eerder overigens al gewaarschuwd dat de herziening van het belastingstelsel 'budgetneutraal' zal worden uitgevoerd. De staat wil uiteindelijk evenveel belasting ophalen. Het valt daarom te verwachten dat het gebruik van auto's duurder wordt door meer motorrijtuigenbelasting te heffen.