Audi heeft een vernieuwde versie van de R8 e-tron conceptcar laten zien, die zelfstandig kan rijden. En dat kan snel, want de conceptcar heeft dezelfde specificaties als de eerder onthulde R8 e-tron.

Op de consumentenelektronicabeurs CES Asia 2015 heeft Audi weer een studiemodel getoond van de R8 e-tron. Nieuw is dat de elektrische sportwagen nu zelfrijdend is. Daarvoor is de R8 volgehangen met allerhande sensoren: een nieuw type laserscanner, diverse videocamera's, ultrasone (niet hoorbare) sensoren en radars aan de voor- en achterzijde. 

De signalen van de sensoren worden verwerkt in een centraal assistentiesysteem genaamd zFAS ('zentrales Fahrer Assistenz Steuergerät'). Dat creëert uit de signalen een model van de omgeving van de auto. Op basis hiervan bestuurt de boordcomputer de R8. zFAS is een modulair systeem, zodat uitbreiding in de toekomst mogelijk is. Het formaat van de unit zal nog wel moeten krimpen om netjes weggewerkt te kunnen worden. 

Het autonoom rijden kan snel gaan, want de conceptcar heeft dezelfde specificaties als de eerder onthulde R8 e-tron (0-100 km/u in 3,9 seconden, maximaal 210 of 250 km/u). De auto kan theoretisch 450 km ver rijden alvorens aan de laadpaal gehangen te worden. Kleine aanpassingen aan het uiterlijk hebben geleid tot de lage weerstandscoëfficiënt (Cw-waarde) van 0,28.