Subaru hanteert een nieuwe strategie in Nederland. Voortaan ligt de focus op sportieve en 4x4-modellen. De tijd van de Justy en Trezia is voorbij. In Lelystad maken we kennis met het vernieuwde Subaru.

Als ik aankom bij het verkeersveiligheidscentrum van de politieacademie in Lelystad breekt net het zonnetje door, na een regenachtige ochtend. Op het nog natte asfalt staan de modellen van Subaru in een halve cirkel opgesteld. Het is een bijzonder assortiment, van de compacte cross-over XV tot de sportieve coupé BRZ en van het monster WRX STi tot de nieuwe Outback. De Trezia, Legacy en Justy zijn er niet bij. Deze modellen biedt Subaru niet meer aan in ons land. Het merk legt de focus op sportieve en 4x4-modellen.

Dat is niet zonder reden. Uit onderzoek van Subaru zelf blijkt dat de huidige klanten de eigenwijsheid van het merk waarderen. Het ‘anders willen zijn’ is voor Subaru-rijders een belangrijke reden om voor het merk te (blijven) kiezen, naast zaken als betrouwbaarheid en rijplezier.

Eye Sight-test Subaru Outback

Outback

Dat rijplezier is iets dat in elke Subaru terugkomt. Dat blijkt wel als ik op pad ga in de nieuwe Outback. Hoewel de auto eruit ziet als een 'hoog op de poten staande' stationwagon, blijkt hij veel dynamische kwaliteiten in huis te hebben. De scherpe besturing met een gezonde dosis tegendruk en de vertrouwenwekkende wegligging maken indruk. Ook andere zaken zijn goed voor elkaar, zoals het keurig geïntegreerde multimedia- en navigatiesysteem.

Het nieuwe Eyesight-systeem, met twee ogen achter de voorruit die de omgeving scannen en tot 110 meter vooruit kunnen kijken, detecteert obstakels. Dat niet alleen, het systeem remt de auto ook af als de bestuurder dat nalaat. Ik kan dit zelf uitproberen op een afgesloten circuit, waarbij ik (met 35 km/u) recht op een kartonnen bord af rijd zonder te remmen. En inderdaad, de auto waarschuwt eerst met geluidssignalen en maakt daarna een noodstop. Zonder het karton te raken, uiteraard. Het systeem werkt ook bij hogere snelheden maar kan niet bij elke snelheid een aanrijding voorkomen - wel de impact beperken. Onlangs is het Eyesight-systeem van Subaru door een Duits tijdschrift als beste getest in een vergelijking met dergelijke systemen van andere automerken. Subaru is niet het eerste merk met zo’n systeem, maar als Japanners iets ontwikkelen dan is het wel meteen goed.

Off-road met de Subaru Forester

Van de weg af

Dat geldt ook voor het 4x4-systeem dat Subaru gebruikt op bijna al zijn modellen. “Menig moderne Land Rover komt hier de heuvel niet op”, zegt de bijrijder van Prodrive Training terwijl ik een XV met bijna speels gemak een uitdagende, modderige helling oprijd. En dat terwijl de XV niet eens een echte terreinauto is, maar een opgehoogde hatchback. De meerwaarde van een perfect werkend 4x4-systeem betaalt zich hier uit. Hooguit de beperkte bodemspeling van de XV speelt de auto op het 4x4-parcours soms parten. Daarom rijd ik hetzelfde rondje ook nog met de Forester, die sinds kort overigens met boxerdieselmotor in combinatie met CVT-automaat verkrijgbaar is. De Forester beschikt over een slim 4x4-systeem, dat met name bij het afdalen de snelheid onder controle houdt. Werkt prima. Beide auto’s staan op standaardbanden en niet op terreinbanden, wat maar aangeeft dat je met alleen een goed 4x4-systeem heel ver kunt komen.

Subaru BRZ

Speelkwartier

Tijd om de sportieve kant van Subaru te ontdekken. Het merk heeft twee snoepjes meegenomen naar Lelystad. Onder het toeziend oog van de politieagenten-in-de-dop van de politieacademie verlaat ik het terrein in de grommende WRX STi. Met 300 pk onder de rechtervoet is het moeilijk om me in te houden op de verlaten polderwegen rondom Lelystad. Zwaar sturend, zwaar schakelend en met het gegrom en gesis van de 2,5 liter boxermotor word je er als bestuurder van dit apparaat elke seconde aan herinnerd dat je met iets bijzonders op pad bent. Een intimiderende auto, ook door de enorme achtervleugel die me altijd aanstaart door de binnenspiegel. Het is een auto waarin je langere tijd moet rijden om de grenzen te kunnen ontdekken, maar het spektakel krijg je altijd.

Hoe anders is de BRZ. Puurder, directer en met 100 pk minder vermogen, maar ook toegankelijker. Eenvoudig te verleiden tot een drift en dankzij de stugge vering en precieze besturing een auto die je aantrekt als een jas. In de BRZ ben ik zelf de baas, in de WRX STi is de auto de baas.

Bijzonder merk

Hoewel Subaru een klein assortiment heeft, is de verscheidenheid groot. Subaru blijft een merk voor mensen die zich graag onderscheiden of de meerwaarde inzien van de uitgekristalliseerde techniek. Met de Levorg, een stationwagon-achtige auto die onder de Outback in het assortiment komt, wil Subaru straks ook weer een breder publiek aanspreken. Dit ‘bread-and-butter-model’ moet voor grotere verkoopaantallen gaan zorgen, zodat het merk zijn technische stokpaardjes kan blijven doorontwikkelen. Want Subaru is en blijft een bijzonder (eigenwijs) merk.