Volkswagen BlueMotion

Volkswagen heeft niet alleen de uitstoot van stikstofdioxide gemanipuleerd met speciale software, maar ook de CO2-waardes en het brandstofverbruik. Dat blijkt uit intern onderzoek van Volkswagen zelf.

De dieselgate breidt zich uit. Uit het onderzoek dat Volkswagen intern uitvoert blijkt namelijk dat het merk ook met CO2- en verbruikswaardes heeft gerommeld. In tegenstelling tot de uitstoot van stikstofoxiden, waartoe de dieselgate zich tot nu toe beperkte, heeft die van CO2 invloed op de bijtelling en betaalde BPM. Daar komt nog bij dat deze nieuwe onregelmatigheden niet alleen bij dieselmotoren zijn ontdekt, maar ook bij benzine-uitvoeringen. In totaal gaat het om mogelijk 800.000 voertuigen.

Volkswagen probeert zo snel mogelijk boven tafel te krijgen om welke modellen het gaat en zal zijn klanten daarover informeren. Dit nieuwe geval van sjoemelsoftware kan in Nederland nog wel eens flinke gevolgen hebben. Waarschijnlijk zijn er auto’s bij die ten oprechte een lage bijtelling hebben gekregen, en/of korting op de BPM-belasting. Het is nog te vroeg voor conclusies, maar een naheffing voor (lease-)rijders zou in theorie een gevolg kunnen zijn van de te rooskleurige cijfers van Volkswagen. Het meest waarschijnlijke scenario is dat de Belastingdienst in dit geval de rekening bij Volkswagen gaat neerleggen.  

De nieuwe Volkswagen-CEO Matthias Müller is niet blij met de nieuwe ontdekking, maar heeft geen andere keuze dan ermee naar buiten treden: “Vanaf het begin heb ik gehamerd op volledige openheid. We stoppen voor niets of niemand. Het is een pijnlijk proces, maar het is onze enige optie. Het enige dat telt is de waarheid.”