Tegen half januari debuteert de geheel nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse. Hoofdontwerper Gorden Wagener sprak met het Britse Autocar en presenteerde de eerste details. 

Bedenk: Mercedes-Benz dreigt te dalen naar de derde plek van Duitse premiummerken, na BMW en Audi. Om het tij te keren moet de nieuwe E-Klasse een kiloknaller van formaat worden. "Alle Mercedessen zouden een glamour factor moeten hebben om de cijfers omhoog te brengen, en deze heeft het", aldus Hoofd Ontwerp Gorden Wagener. Hij zet z'n overtuiging kracht bij door het geheel nieuwe ontwerp te omschrijven als 'veel mooier en moderner dan de huidige auto' en 'veel strakker dan de C- en S-Klasse'. 

Terug in de huidige E-Klasse, na zitten in de nieuwe, is als teruggaan naar het Stenen Tijdperk

Het interieur zou een nog grotere stap voorwaarts zijn, Wagener rept zelfs van 'twee generaties voorwaarts'. Een volledig digitaal dashboard met twee grote, 'glossy' displays ondersteunen de bestuurder - in de overigens bijkant zelfrijdende auto. Bij de nieuwe luxe materialen voor stoelen en interieur moeten we denken aan 'een kunstwerk' en een 'chauffeursauto'. 

Varianten en motoren

Genoeg opgehemeld. Over naar objectiever informatie die veelal afkomstig is van andere 'bronnen binnen Mercedes-Benz' en spionagefotografen die de E-Klasse tijdens diens laatste testfase gespot hebben. Zij stellen dat de aerodynamica van de middenklasse premiumauto verbeterd is en dat de nieuwe generatie een stuk lichter en wederom groter is.

De 'nieuwe E' zal, na de onthulling van de sedan op de autobeurs in Detroit in januari, verschijnen in dezelfde carrosserievarianten als de C- en S-Klasse. We verwachten dus een Estate, Coupé en Cabriolet, het performancemodel E63 AMG en de E350e plug-in hybride. Prototypes zouden volgende zomer al klaar zijn. 

Mercedes-Benz 9G-Tronic

De 'W123' E-Klasse, die op hetzelfde modulaire platform staat als de C- en S-Klasse, verschijnt met bestaande viercilinder benzinemotoren en nieuwe viercilinder diesels. In de loop van 2016 brengt Mercedes extra versies uit, met zesklepper benzinekrachtbronnen en een nieuwe generatie 3.0 zescilinder diesel. De nieuwkomers maken deel uit van een nieuwe, modulaire motorenfamilie die ook een driecilinder benzine exemplaar voort zal brengen. De familie moet helpen de CO2-uitstoot verder omlaag te brengen. 

Standaard zullen alle motoren, ook de 4.0 V8 voor de E63 AMG, gekoppeld worden aan de 9G-Tronic automaat. Geselecteerde uitvoeringen worden aangeboden met vierwiel- in plaats van achterwielaandrijving. De E-Klasse krijgt een volledig nieuw ontwikkelde ophanging met variabele demping. De hogere uitrustingsniveaus profiteren van herziene AirMatic-ophanging. We zien de E-Klasse graag in januari!