Volkswagen heeft de technische oplossing klaar voor de dieselmotoren met foute software. Het merk belooft dat de aanpassingen geen invloed zullen hebben op de prestaties van de auto.

Volkswagen presenteert de technische oplossing waarmee de dieselmotoren van het merk weer moeten voldoen aan de uitstootnormen. Voor de 1.6 TDI-motor zijn ook hardwarematige aanpassingen nodig, bij de 1.2 TDI en 2.0 TDI volstaat een software-update. De motoren voldoen op dit moment niet aan de eisen, omdat Volkswagen software heeft geïnstalleerd die verbruiksmetingen manipuleert.

De 1.6 TDI heeft de grootste aanpassing nodig. De dealer zal bij deze motor een luchtgeleider installeren, die voor de luchtmassameter wordt aangebracht (zie foto's). Daarnaast is er een software-update nodig. Het duurt ongeveer een uur om alle wijzigingen aan te brengen. Voor de 1.2 en 2.0 TDI-motoren kosten de aanpassingen een half uur van je tijd. 

Het merk belooft dat de wijzigingen geen invloed zullen hebben op de prestaties, dankzij de softwareontwikkelingen van de afgelopen jaren. Ook het brandstofverbruik van de auto blijft gelijk. De oplossing van Volkswagen voor de 1.6 en 2.0 TDI-motoren is inmiddels goedgekeurd door overheidsinstanties. Eind deze maand volgt de nieuwe software voor de 1.2 TDI.

De aanpassingen gelden voor alle geïnfecteerde motoren van de merken Audi, Seat, Skoda en Volkswagen. De Volkswagen Groep verwacht heel 2016 nodig te hebben om alle auto’s te voorzien van nieuwe soft- en hardware. De terugroepacties starten in januari.