Onafhankelijk testinstituut Emissions Analytics stelt vanaf het nieuwe jaar scores en cijfers beschikbaar van uitstootgegevens van nieuwe auto's. In tegenstelling tot de data van fabrikanten geven deze gegevens een realistisch beeld van verbruik en emissie in de praktijk. 

Cijfers die de fabrikanten verstrekken wijken, ondanks de certificering door nationale instituten, teveel af van de werkelijkheid: de CO2-uitstoot kan tot 40 procent hoger liggen en NOx-data (stikstofoxiden) overschreiden de limiet tot vier maal de EU-norm. In de V.S. zijn consumenten tot 500 dollar per jaar extra kwijt aan brandstof dan aangenomen kan worden op basis van de gehanteerde test, ook wij betalen meer dan de New European Driving Cycle (NEDC-test) ons belooft. Dat is maar weer eens bevestigd door het dieselgate-schandaal.

De daling van het consumentenvertrouwen heeft het Britse onderzoeksinstituut Emissions Analytics ertoe aangezet om de eigen data ter beschikking te stellen aan consumenten. De organisatie heeft sinds 2011 emissiegegevens verzameld van ruim duizend nieuwe modellen, om daarmee de EU te bewegen een betere test te introduceren. Vanaf 2016 kan iedereen deze cijfers opvragen, die een realistisch beeld geven van CO2, NOx, koolwaterstoffen en andere uitlaatgassen. Ook zal Emissions Analytics de auto's per emissie rangschikken. Vanwege de relatie tussen CO2-uitstoot en verbruik kun je daaruit ook opmaken hoe zuinig een auto écht is.

Het door de organisatie gebruikte Portable Emissions Measurement System (PEMS) vangt alle uitlaatgassen op en analyseert deze. Daarbij kan de test alle invloeden op de weg verwerken: luchtvochtigheid, hellingen, drempels enzovoort. Met een testafwijkingsvariabele worden de cijfers gecorrigeerd. Het instituut heeft enkele onafhankelijke experts ingehuurd om de resultaten te controleren en om methodieke problemen uit te sluiten.

NOx-uitstoot Euro5 Euro6

bron: Emissions Analytics

Algemene bevindingen zover

Uit de reeds beschikbare data blijkt dat de auto-industrie op koers ligt om de Euro6-norm voor CO2-uitstoot door diesel- ( en benzine)motoren te halen. Het slagen van de NOx-doelen ligt moeilijker, maar ook daar signaleert Emissions Analytics positieve resultaten. In absolute cijfers is een uitstootreductie te zien. Relatief blijken meer Euro6-auto's aan de norm te voldoen dan het geval was bij exemplaren met Euro5-motoren (zie de grafiek hierboven). 

Er moet nog veel werk verzet worden om het aantal schone auto's te vergroten. Maar volgens Emissions Analytics is het mogelijk, geïllustreerd door de schoonste brandstofauto's. Het ligt bovendien voor de hand dat, nu er betrouwbare praktijkcijfers beschikbaar komen, de druk op de auto-industrie groter wordt nu serieus aan te gaan werken aan échte uitstootreductie.