Techniek ervaren? Dat doen we toch dagelijks? Met de tablet binnen handbereik, de smartphone op zak en de boordcomputer waarmee we allerlei hulpsystemen in de auto bedienen. Toyota doet het anders met de Kikai conceptcar.

De autoshow van Tokio is een thuiswedstrijd waar Toyota veel voor over heeft. Het presenteert er niet een (FCV Plus), niet twee (S-FR) maar drie conceptcars. Geeft de waterstofauto FCV een kijkje in de toekomst en staat de S-FR voor het nieuwe, sportievere Toyota, de Kikai Concept grijpt terug naar het verleden toen auto's nog mechanische machines waren. 

Want Toyota vindt dat we wat meer zouden mogen genieten van autotechniek. Niet de elektronica die we gewend zijn te gebruiken, maar de simpele mechanische bewegingen, het contact tussen stuur en wielen en de werking van de ophanging tíjdens het rijden. In deze conceptcar zijn deze technieken niet weggewerkt maar vormen ze juist het middelpunt. 

De fundamentele aantrekkingskracht van machines: vakmanschap, schoonheid, eenvoud en de fascinerende bewegingen

Daarvoor heeft de Kikai allerlei doorkijkjes gekregen. Zit je op de - bewust centraal geplaatste - bestuurdersstoel dan zie je bijvoordeeld door het miniruitje bij de voeten direct wat een wijziging aan het stuur doet. Je communiceert zo direct als maar mogelijk is met de techniek en ervaart tegelijkertijd de snelheid waarmee het rijden plaatsvindt.

De twee passagiers, in driehoeksvorm schuin achter de bestuurder zittend, pikken daar ook iets van mee door het onderste, horizontale zijruitje. Natuurlijk is de 3,4 lange Kikai voorzien van analoge meters, knoppen en andere historische details om directe 'mens-machine interactie' aan te gaan. Passanten zien de motor achterin aan het werk en kunnen genieten van het vakmanschap die in deze staalplaten machine is gaan zitten.