opel-zafira-tourer

De Opel Zafira Tourer heeft geen software die de uitstoot van de dieselmotor beperkt wanneer de auto op de rollerbank staat voor de officiële NEDC-uitstoottest. De onafhankelijke testorganisatie TÜV bevestigt dat de gemeten emissiewaarden voldoen aan de geldende wettelijke eisen.

Grote opschudding gisteren in Duitsland, toen de milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) bekendmaakte dat niet alleen Volkswagen maar ook Opel zich schuldig zou maken aan sjoemelsoftware. DUH had, samen met de universiteit van Bern, de Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi aan een rollerbanktest onderworpen. 

Volgens DUH zou de Zafira in verschillende testsituaties andere uitstootwaarden produceren. In bepaalde situaties werd zeventien keer de maximaal toegestande hoeveelheid NOx (stikstofoxiden) gemeten dan wettelijk toegestaan. Wat deze situaties zijn, wil DUH niet prijsgeven. Wel zegt de organisatie dat met draaiende achterwielen - de officiële NEDC-test wordt uitgevoerd met alleen de twee voorwielen op de rollerbank - de emissie twee tot vier keer de wettelijke norm zou zijn. 

Al onze voertuigen voldoen aan de geldende emissienormen in de markten waarin ze worden verkocht

In een officiële verklaring neemt Opel hiervan afstand. Het heeft z'n ingenieurs direct een rollerbanktest volgens NEDC-normen laten uitvoeren, zowel met twee als vier draaiende wielen. In het bijzijn van het Duitse, onafhankelijke keuringsinstituut TÜV is geconstateerd dat de uitstootwaarden van de Zafira Tourer 1.6 CDTi in beide gevallen binnen de wettelijke normen vallen.

De autobouwer verklaart verder dat geen enkele auto van het merk voorzien is van software die kan detecteren of de wagen zich in een test- of praktijksituatie bevindt. Overigens heeft DUH deze ook niet gevonden, de organisatie veronderstelde dit slechts op basis van de emissieresultaten. Opel concludeert, met de contra-expertise onder supervisie van TÜV in handen: "Dit betekent dat de beschuldigingen van DUH vals en ongegrond zijn."