Ridderzaal

Vandaag, Prinsjesdag, heeft koning Willem-Alexander de Troonrede uitgesproken. Minister Dijsselbloem bood de Miljoenennota 2016 aan de Tweede Kamer aan. Er staan weinig verrassingen in op autogebied, maar hier toch even een samenvatting. 

We hebben al regelmatig geschreven over de herziening van autobelastingen door staatssecretaris Wiebes van Financiën. De aanpassingen komen in de vanmiddag gepresenteerde Miljoenennota terug. 

  • Het aantal bijtellingscategorieën voor zakelijk gereden auto's gaat terug van vier naar twee.
  • Het algemene bijtellingspercentage voor nieuwe auto's daalt van 25 naar 22 procent. 
  • Tot 2020 gaan de BPM (aanschafbelasting)-tarieven geleidelijk omlaag, gemiddeld met 12 procent. 
  • Tegelijkertijd gaat het niet aan CO2 gekoppelde belastingtarief voor verkochte auto's omhoog.
  • Per 2017 gaat de wegenbelasting (mrb) gemiddeld met 2 procent omlaag.
  • Maar voor de meest vervuilende dieselauto's stijgt de motorrijtuigenbelasting per 2019.
  • De fiscale stimulering van volledig elektrische auto's blijft in stand.
  • Wel gaat een aftopping in de bijtelling gelden, de zogenaamde 'Tesla taks'. Elektrische auto's van meer dan 50.000 euro vallen daarbij buiten het lage bijtellingstarief van 4 procent. 
  • De fiscale stimulering van plug-in hybride voertuigen wordt verminderd.

Volgens de Miljoenennota worden de autobelastingen door deze maatregelen 'betrouwbaarder, duurzamer en eenvoudiger'. Het zou de marktverstoring (de fiscaal gedreven aankoop van nieuwe auto's) terugdringen, net als de vroegtijdige export van deze wagens. Bovendien zouden de minder complexe regels de benodigde man/vrouwcapaciteit bij de Belastingdienst verminderen.

Budgetneutraal

Automobilisten gaan gemiddeld niet meer betalen door de belastingherziening

De totale belastingopbrengst van de maatregelen is neutraal: automobilisten gaan er gemiddeld dus niet meer door betalen. Weliswaar verwacht de regering dat de autoverkopen in 2016 wederom zullen dalen, na een piekverkoop eind dit jaar (om bijvoorbeeld nog snel van voordelige bijtelling te profiteren) maar dit wordt gecompenseerd door bijvoorbeeld het hogere gemiddelde BPM-bedrag dat per auto gerekend gaat worden.

Tot slot valt in de paragrafen over algemene milieumaatregelen te lezen dat het kabinet nog altijd gelooft in toenemende verkopen van elektrische auto's. De ambitie is dat er in 2020 200.000 EV's rondrijden in Nederland, in 2025 een miljoen en twee miljoen in het jaar 2030.