Hybrid Air-techniek van PSA Peugeot Citroën

De ontwikkeling van de veelbelovende Hybrid Air-techniek van Peugeot ligt stil. Het merk durft niet verder te investeren zolang overheden alleen subsidies geven op hybrides met elektromotor.

Innovatief en veelbelovend: de Hybrid Air techniek van PSA Peugeot Citroën leek een mooie toekomst tegemoet te gaan. Maar de Franse autobouwer zet de ontwikkeling ervan nu op pauze omdat het te duur is er teveel onzekerheden zijn of die investering wel terug verdiend wordt.

CEO Maxime Picat zegt tegen Autocar dat de overheden mede-schuldig zijn. Die zetten volgens hem teveel in op het fiscaal stimuleren van hybrides met elektromotor. Doordat de overheden sturen op die techniek, krijgen andere innovatieve initiatieven geen kans. “Ik hoop dat er op een dag gezegd wordt: nu gaan we kijken naar de wel-to-wheel-uitstoot. En dan kan de overheid niet meer heen om Hybrid Air.” Een stekkerhybride moet namelijk opgeladen worden met stroom, dat opgewekt moet worden. Hybrid Air werkt met lucht en dat is vrij verkrijgbaar.

Peugeot is ook nog altijd op zoek naar een partner om de Hybrid Air-techniek verder te ontwikkelen. De deur staat nog open, ondanks de pauze die het merk nu heeft ingelast. Met een geschikte partner kan het bedrijf niet alleen de ontwikkelingskosten delen, ook staan twee bedrijven sterker tegen overheden dan één.

Peugeot en Citroën toonden 2 jaar geleden de eerste prototypes met een werkend Hybrid Air-systeem. De aandrijflijn bestaat uit een driecilinder benzinemotor, een tank met perslucht, een hydraulische motor en een automatische versnellingsbak. De perslucht wordt gebruikt om de hydraulische motor te voeden, de auto kan dus ook alleen op lucht rijden over kleine afstanden. De energie die vrijkomt bij het remmen wordt gebruikt om de persluchttank te vullen.