Volkswagen TDI-motor

Volkswagen gaat in Nederland gewoon door met de verkoop van dieselmodellen. Het emissieschandaal in de Verenigde Staten is vooralsnog niet van toepassing voor modellen die in Europa verkocht worden.

Volkswagen heeft in de Verenigde Staten de software van zijn auto’s gemanipuleerd om ze door de emissietests heen te krijgen. Hoge bazen van Volkswagen hebben al hun excuses aangeboden voor de gang van zaken - "We hebben het helemaal verprutst" - en hopen het vertrouwen van de consumenten in de V.S.  te behouden. Voor Europa en Nederland is er voorlopig niets aan de hand.

Het merk gaat hier gewoon door met de verkoop van zijn dieselauto’s. Een Europees onderzoek naar gesjoemel met emissietests wordt op dit moment opgestart en beperkt zich niet alleen tot Volkswagen. Diverse (milieu)organisaties vermoeden dat meer merken de regels hebben overtreden, maar bewijzen daarvoor zijn er niet. Daarbij moet bovendien aangetekend worden dat de testmethode in Europa verschilt van die in de V.S., dus het ‘trucje’ dat Volkswagen in Amerika heeft toegepast werkt niet één op één bij Europese modellen.

Het ‘Volkswagen-schandaal’ heeft overigens geen betrekking op de veiligheid of kwaliteit van de auto’s en is puur een milieukwestie. Nederlandse klanten hoeven daarom niet bang te zijn, dat als deze zaak uitwaait naar Europa, dat er gevaar is. Wel wordt er dan, net als in de V.S., een terugroepactie op touw gezet. 

Update 12.00 uur

Volkswagen heeft een in een statement bekend gemaakt dat alle Euro6-motoren van het merk die in Europa worden verkocht geen 'valse' software aan boord hebben. Dat betekent dat alle nieuwe Volkswagens die nu in de showroom staan voldoen aan de emissie-eisen van de Europese Unie. Het interne onderzoek naar oudere motoren loopt nog, maar het lijkt erop dat de auto's in Europa de gewraakte software 'waarschijnlijk niet' aan boord hebben.