Volkswagen dieselgate

Zelden wist een automerk binnen enkele weken meerdere keren het achtuurjournaal te halen. Het gesjoemel van Volkswagen om aan de emissie-eisen te kunnen voldoen houdt de gemoederen flink bezig. Is het echt zo erg? En vooral: wat zijn de gevolgen voor de Nederlandse consument? Vijf praktische vragen over de dieselgate, om de zin van de onzin te scheiden.

Wat is er precies aan de hand?

In de Verenigde Staten hebben onderzoekers ontdekt dat Volkswagen software in zijn auto’s toepast die emissietests ‘herkent’. Die software zorgt ervoor dat de motor tijdens het uitvoeren van de test minder stikstofoxiden uitstoot en zo aan de eisen voldoet die worden gesteld door de overheid. Ook in Europa heeft Volkswagen dat trucje toegepast, wat betekent dat er in Nederland dus auto’s zijn verkocht die deze 'speciale' software aan boord hebben. Uit onderzoek van Volkswagen zelf blijkt dat er ook gerommeld is met de CO2-uitstoot van auto's.

Welke merken zijn er betrokken?

Tot nu toe is alleen van merken van het Volkswagen-concern vastgesteld dat ze gerommeld hebben met de motorelektronica. Er werden in diverse media andere merken genoemd, zoals BMW en Opel, maar die ontkennen frauduleuze software te hebben gebruikt. Er zijn geen ongeregeldheden gevonden bij andere fabrikanten dan Volkswagen, maar dat zou kunnen veranderen omdat de onderzoeken nog lopen. De zustermerken van Volkswagen zijn wel betrokken, omdat die dezelfde 1.2, 1.6 en 2.0 TDI-motoren gebruikten. Het gaat dan om Audi, Seat en Skoda. Ook zijn dieselmotoren van Volkswagen in het verleden aan diverse andere merken geleverd, zoals Chrysler, Jeep en Mitsubishi, maar daarmee is nog niet gezegd dat die over dezelfde software beschikken. Belangrijk om te vermelden is verder dat de huidige generatie motoren die Volkswagen levert in zijn modellen niet voorzien is van foute software. Op de verkoop van nieuwe auto's heeft de dieselgate dus geen impact. Wel stopt de importeur met de verkoop van voorraadmodellen die mogelijk zijn voorzien van sjoemelsoftware. Het gaat om zo'n 4.000 auto's die nu al bij de dealers op voorraad staan. 

Wat Volkswagen nu heeft gedaan, namelijk het sjoemelen met emissietests, heeft niets te maken met het grote verschil dat er is tussen de fabrieksopgaves en praktijkwaarden.

Wat betekent dit voor mij als bestuurder van zo’n auto?

De omvang het aantal ‘besmette’ auto’s in Nederland is 160.000 stuks. Volkswagen heeft aangekondigd dat er vanaf januari 2016 een terugroepactie komt voor auto’s met de sjoemelsoftware, de eigenaren worden daarover door de importeur geïnformeerd. De 1.6 TDI-motor heeft hardware-aanpassingen nodig, voor de andere motoren volstaat een software-update. Klanten kunnen op de website van Volkswagen controleren of hun auto betrokken is bij het dieselschandaal. Veel zakelijke rijders maken zich zorgen over de bijtelling van hun auto, maar die blijft onveranderd. 

Ben ik als eigenaar opgelicht door Volkswagen?

Het is maar hoe je het bekijkt. Volkswagen heeft vooral de overheden op het verkeerde been gezet. Staatssecretaris Mansveld gaat bekijken of het merk ontvangen milieusubsidies terug moet gaan betalen aan de overheid, maar daar zal je als leaserijder of eigenaar van een Volkswagen geen last van ondervinden. Het milieu is de échte verliezer en daar heeft iedereen (een beetje) last van.

Zijn niet alle fabrikanten fout? Mijn auto haalt de fabrieksopgave ook niet.

Wat Volkswagen nu heeft gedaan, namelijk het sjoemelen met emissietests, heeft niets te maken met het grote verschil dat er is tussen de fabrieksopgaves en praktijkwaarden. De meetmethode is verouderd, daarom wordt er ook al jaren gewerkt aan een nieuwe test die een meer realistisch beeld moet geven van het praktijkverbruik en de daadwerkelijke CO2-uitstoot. Wel is het zo dat fabrikanten er alles aan doen om hun auto’s te optimaliseren voor deze tests, zodat verbruik en CO2-uitstoot ‘op papier’ zo laag mogelijk zijn. Dat is binnen de huidige regels toegestaan. Een nieuwe meetmethode zal dat probleem deels oplossen, omdat die meer aansluit op de praktijk. Het zal ook voor fabrikanten dan ook moeilijker zijn om de eisen te omzeilen met softwaretrucjes.

Dit artikel is op 25 november bijgewerkt met de meest recente informatie.