Volkswagen 1.5 TSI-motor

De 1.4 TSI benzinemotor die in zo’n beetje alle Volkswagen-modellen is te verkrijgen wordt opgevolgd door een nieuwe, 1,5 liter TSI-motor.

Volkswagen vervangt een van zijn meest populaire motoren, de 1.4 TSI. Deze benzineturbomotor wordt opgevolgd door de 1.5 TSI. De nieuwe motor is tot 1 liter per 100 kilometer zuiniger, oftewel maximaal 10 procent. De CO2-uitstoot daalt met hetzelfde percentage.

De 1.5 is voorzien van diverse technische hoogstandjes, zoals een turbo met variabele turbine-geometrie, wat ervoor zorgt dat er het volledige koppel al bij 1.300 tpm beschikbaar is. Bovendien werkt de turbo efficiënter, wat ervoor zorgt dat de motor in alle toerengebieden zuiniger opereert. Volkswagen belooft dat de winst niet beperkt blijft tot de theorie, maar ook in de praktijk duidelijk merkbaar zal zijn.

Alle versies van de nieuwe motor beschikken over cilinderuitschakeling. Dat wil zeggen dat bij lage belasting twee cilinders gedeactiveerd worden om brandstof te besparen. Deze techniek was al beschikbaar op de laatste versie van de oude 1.4.

De 1.5 TSI-motor komt in eerste instantie in twee vermogensversies: 130 en 150 pk. Later volgen er meer varianten. Volkswagen start eind dit jaar met de uitrol van de 1.5 TSI.