Nissan komt met een alternatief voor de waterstofauto. Het merk heeft een prototype ontwikkeld van de NV200 met een brandstofcel die niet met waterstof, maar met bio-ethanol elektriciteit opwekt.

Nissan geeft met de NV200 Solid Oxide Fuel Cell een nieuwe kijk op alternatieve aandrijflijnen. Met deze techniek is rijden op elektriciteit mogelijk zonder grote accupakketten of waterstof. Nissan gebruikt namelijk een andere, eenvoudig verkrijgbare brandstof om elektriciteit op te wekken: bio-ethanol.

De e-Bio Fuel Cell kan van bio-ethanol elektriciteit maken. Niet uitstootvrij, maar het CO2-mengsel dat vrijkomt is vergelijkbaar met wat er al in de lucht zit. Daardoor kan het op een natuurlijke wijze worden afgebroken. Het NV200 prototype heeft een actieradius van 600 kilometer.

Dat Nissan de techniek in Brazilië presenteert is logisch, daar rijden nu al heel veel auto's op bio-ethanol. Deze brandstof is dus overal verkrijgbaar, waardoor er geen nieuw netwerk van tankstations nodig is om toch ‘schoon’ te kunnen rijden. Deze brandstof wordt in Brazilië vooral gemaakt wordt van suikerriet en andere gewassen die eigenlijk bedoeld zijn voor voedselproductie. Daarvoor is veel water en grond nodig, wat vaak ten koste gaat van oerwouden.