Tesla Model S

Tesla gaat nog een stapje verder met de Model S en Model X P100D. Met het nieuwe 100 kWh-accupakket accelereren beide modellen nóg sneller.

Tesla doet er nog een schepje bovenop bij de Model S en Model X. Beide modellen krijgen een 100 kWh accupakket, waarmee zowel de actieradius als de acceleratietijd worden verbeterd. En hoe! De Model S P100D sprint in 2,5 seconden van 0 naar 60 mph (96 km/u), daarmee is de snelste massaproductie-auto van dit moment. Als je dacht dat het niet spectaculairder kon na de P90D met Ludicrous sprintmodus, wel dus. Voor de Model X geeft Tesla een 0-60 mph-tijd op van 2,9 seconden, daarmee is het de snelste SUV (of MPV, zo je wilt) op de markt.

Een krachtigere accu betekent ook een groter rijbereik. De theoretische actieradius van Model S P100D is 613 kilometer, 56 kilometer meer dan de 90D. De zwaardere Model X P100D schopt het tot 542 kilometer op een acculading.

Tesla biedt klanten die al een P90D-uitvoering hebben besteld, maar die nog niet geleverd is, de mogelijkheid om te upgraden naar de P100D. Bestaande klanten die al een Model S of Model X P90D bezitten kunnen hun accupakket tegen betaling ruilen.

Update 26 augustus

De Nederlandse prijzen van de Model S en Model X P100D zijn bekend. Ten opzichte van de P90D-uitvoering bedraagt de meerprijs zo'n 22.000 euro. De Model S P100D komt daarmee op 154.600 euro, de Model X met hetzelfde accupakket kost 155.700 euro.