Volkswagen heeft een nieuw merk gepresenteerd: Moia. Dit merk bouwt en verkoopt geen auto’s, maar ontwikkelt mobiliteitsconcepten zoals deelautoprogramma’s.

Volkswagen presenteert een nieuw merk. Met Moia wil de autofabrikant vorm geven aan zijn belofte om te investeren in nieuwe vormen van mobiliteit. Het nieuwe merk gaat deelautoprogramma’s ontwikkelen en verkopen, via de al bestaande applicatie Gett. Deze taxi-app, een concurrent van Uber, moet in de toekomst de spil worden van alle mobiliteitsservices van Volkswagen. Dus niet alleen taxi-services en deelautoprogramma’s, maar ook het samenbrengen van vraag en aanbod voor bijvoorbeeld carpooling.   

Volkswagen wil dat zijn toekomstige deelautoprogramma betaalbaar zijn en eenvoudig te gebruiken. Het merk gaat daarvoor ook samenwerken met overheden en wil slimme ideeën van start-ups gebruiken om Moia beter te maken. In Nederland heeft Volkswagen-importeur Pon al een uitgebreid deelautoprogramma, namelijk Greenwheels (foto 2). Dat soort bedrijven zouden in de toekomst onder de Moia-vlag kunnen vallen.

De Volkswagen Groep blijft ook gewoon zijn auto’s via de normale weg verkopen, via zijn merken Audi, Bugatti, Bentley, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda en Volkswagen.