Ford heeft op het Mobile World Congress de gefacelifte Ford Kuga onthuld. Diverse infotainment- en assistentiefuncties zijn verbeterd. De 1.5-dieselmotor is iets zuiniger.

De vernieuwing van de Ford Kuga is niet helemaal een verrassing; 3 maanden geleden werd z'n Amerikaanse evenknie Ford Escape al gepresenteerd. Ditmaal krijgen we de Europese Kuga in het nieuw te zien, met aangepaste, trapezevormige grille, nieuwe lichtunits voor en achter en een motorkap die, bij een ongeval, voetgangers beter moet beschermen. Voor het eerst is de Kuga voorzien van het Adaptive Front Lighting-systeem.

De 1,5 TDCi-motor van 120 pk is iets zuiniger geworden. De besparing van circa 5 procent levert een (theoretisch) verbruik op van 4,4 l/100 km (1 op 22,7) en een CO2-uitstoot van 115 g/km. Andere dieselmotoren zijn de 2.0 TDCi (150 pk), als onderdeel van de AWD-uitvoering, plus de 180 pk sterke krachtbron die dient als basis voor de intelligente AWD. Als benzinesmaken zijn er de 1.5 EcoBoost-motor (120 of 150 pk) en een motor van 182 pk in combinatie met intelligente AWD.

Ford Kuga 2016

Ford heeft het interieur verfijnd. Om de bediening en navigatie te vereenvoudigen zijn er minder knoppen en schakelaars. De nieuwe Sync 3-versie, Fords infotainmentsysteem, omvat nu onder meer Apple CarPlay, Android Auto, Sync AppLink maar ook besturing met spraakopdrachten in spreektaal. "Ik wil koffie" moet voldoende zijn om de auto naar het dichtsbijzijnde café te loodsen. Het 8 inch touchscreen bedien je nu als een smartphone. 

Voorbeelden van de verbeterde assistentiesystemen zijn de nieuwe functie voor haaks inparkeren, ondersteuning bij het wegrijden tijdens fileparkeren en de waarschuwing voor naderende auto's bij het achteruitrijden uit een parkeerplek. De Kuga-modellen met automatische transmissie beschikken voortaan over peddelbesturing. De Nederlandse prijzen volgen nog.