Volvo Concept 26

De zelfrijdende auto is een project op zich maar brengt ook weer nieuwe vraagstukken met zich mee. Hoe kan je bijvoorbeeld slim media streamen in de auto? Volvo en Ericsson werken aan een antwoord op die vraag.

Volvo zet volop in op de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Het merk denkt daarom ook na over het gebruik van toepassingen die veranderen doordat de bestuurder niet meer hoeft te rijden. Samen met Ericsson werkt Volvo daarom aan een slimme manier van audiostreaming. 

De auto weet hoe lang de route duurt en kan daarom ook bepalen welke content geschikt is om te kijken of luisteren tijdens de rit. Andersom kan ook: als de inzittenden een aflevering van een serie willen kijken die een halfuur duurt en de rit is maar 25 minuten, dan kan de auto zijn snelheid en route aanpassen om precies bij de aftiteling te arriveren op de plaats van bestemming.

Slim streamen heeft vooral te maken met slim bufferen van de media. Het multimediasysteem in de auto kan vooraf de netwerkcapaciteit op de route te analyseren en een storingsvrije kijkervaring bieden, door alvast content op te slaan voor op de delen van de route waar de netwerkkwaliteit slechter is.

De twee bedrijven presenteren de slimme streaming-techniek op de technologiebeurs CES 2016 in Las Vegas deze week.