Een bijzonder moment vandaag in de Land Rover-fabriek in het Engelse Solihull. Daar liep vandaag de allerlaatste Defender van de huidige generatie van de band. De opvolger komt in 2018.

Na 68 jaar is er een eind gekomen aan de productie van de Land Rover Defender. In het Britse Solihull liep vandaag het allerlaatste exemplaar van de band. De auto werd uitgezwaaid door de 700 medewerkers van de fabriek.

De Defender wordt sinds 1948 gebouwd in Solihull en is in de basis nog steeds dezelfde auto zoals die bijna 70 jaar geleden werd geïntroduceerd. Tussentijds zijn er diverse updates geweest, maar de Defender bleef altijd zichzelf. Er zijn ruim 2 miljoen exemplaren van de terreinwagen gebouwd, om precies te zijn 2.016.933 stuks. De tweemiljoenste auto werd vorig jaar geveild voor een bedrag van 525.000 euro. Dat staat in schril contrast met de prijs van het eerste exemplaar, dat voor omgerekend 590 euro werd verkocht, op de Autorai van 1948 in Amsterdam. Toen heette de auto nog Series I, de naam Defender krijg hij pas begin jaren '90.

De laatste Defenders zijn Celebration Editions, drie speciale uitvoeringen die de bijzondere eigenschappen van de auto benadrukken. Deze modellen zijn nog uit voorraad te verkrijgen in Nederland.

Het verhaal van de Defender stopt gelukkig niet. Land Rover werkt aan een nieuwe generatie van de Defender, die in 2018 op de markt moet komen. Die auto krijgt de nieuwste techniek, een retro design en dezelfde terreinkwaliteiten. In 2011 liet het merk al een voorproefje zien met de DC100 Concept.