Toyota Yaris

Toyota gelooft dat de compacte dieselauto zijn langste tijd heeft gehad. Het merk denkt dat er vanaf 2019 geen nieuwe compacte dieselauto’s meer op de markt komen.

Is het over en uit voor compacte dieselauto? Toyota biedt al sinds 2011 geen dieselversie meer aan van de Yaris. Het merk neemt daarmee een voorschot op de doelstellingen die het zich heeft opgelegd, namelijk dat er in 2050 geen auto’s meer verkocht worden die CO2 of NOx uitstoten. De dieselmotor heeft zijn langste tijd gehad en in de compacte segmenten komt dat einde eerder dan je zou verwachten, als het aan Toyota ligt.

“Ik denk dat er in 2019 geen nieuwe compacte dieselauto’s meer op de markt komen in Nederland”, aldus Pieter van der Velden, managing director bij Toyota-importeur Louwman & Parqui. “Dat heeft te maken met de simpele reden dat ze te duur worden.” Omdat de uitstooteisen steeds strenger worden en de belastingstraf steeds hoger, prijzen deze modellen zich volgens Van der Velden uit de markt.

Hij durft zelfs de bewering aan dat ook auto’s in het C-segment, zoals de Toyota Auris en Volkswagen Golf, over een aantal jaar niet meer interessant zijn met een dieselmotor – om dezelfde reden. Dieselauto’s in dat segment zijn in Nederland nu juist erg populair, omdat ze fiscaal en dus financieel interessant voor zijn voor (zakelijke) veelrijders. Toyota verwacht dat het totale aandeel van dieselauto's in 2030 minder dan 10 procent zal zijn.

Wat dan het alternatief is? Volgens Van der Velde is dat de benzine-hybride. Zowel in de Yaris als de Auris biedt Toyota al zo’n aandrijflijn aan.