De Toyota C-HR was heel even in Nederland. Wij konden ‘m alvast bekijken en erin zitten. De cross-over is binnenin net zo bijzonder als aan de buitenkant.

Op de autosalon van Genève in maart onthulde Toyota de C-HR, maar toen konden we de auto alleen aan de buitenkant bekijken. Toyota-importeur Louwman & Parqui haalde een van de twee exemplaren die er nu zijn van de C-HR naar Nederland voor een statische presentatie. De eerste indruk: de C-HR slaat een nieuwe weg in voor Toyota.

Toyota heeft van design een van de speerpunten in de ontwikkeling gemaakt. Dat is te zien aan de buitenkant: de bijzondere achterspoiler, de coupé-daklijn, de opvallende deurgrepen van de achterportieren, kenmerkende vouwen in de carrosserie: hoe langer je kijkt, hoe meer ontwerpgrapjes je ontdekt. Hate it or love it, maar Toyota zet hiermee een duidelijk statement neer.

Binnenin gaat het feest gewoon door. Bijzondere vormen worden aangezet door gekleurde details, in dit geval door blauwe maar andere kleuren worden ook mogelijk. Het enorme beeldscherm speelt een hoofdrol en is aan de zijkant voorzien van aanraakknoppen, waardoor het aantal ‘echte’ knoppen in de C-HR minimaal is. Als nostalgische knipoog is er het klassieke digitale klokje dat je in elke Toyota vindt. In het interieur van de C-HR blijf je zoeken en kijken naar grappige ontwerpelementen, zoals het profiel dat in het plafond is gestanst.

Voorin zit je op prima stoelen, die voor een SUV vrij laag geplaatst zijn. Daardoor voelt de C-HR meer als een gewone auto dan als een SUV. Achterin is de hoofdruimte verrassend goed, ondanks de aflopende daklijn. Aan de beenruimte merk je wel dat het compacte auto is.  

De Toyota C-HR komt eind dit jaar naar Nederland, met prijzen die zo rond de 25.000 euro beginnen. Toyota gaat de cross-over leveren met een 1.2 turbomotor met 116 pk en de hybride aandrijflijn uit de Prius, met 122 pk.